پنهان ماندن ۶۱ درصد موارد ابتلا به "سل" در کشور



  اخبار  پزشکی,خبرهای  پزشکی,سل

رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر ۶۱ درصد سل‌های مقاوم به درمان در کشور شناسایی نمی‌شوند. 

به گزارش ایسنا، دکتر مهشید ناصحی در همایش روز ملی سل که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه ۶۱ درصد سل‌های مقاوم به درمان در کشور شناسایی نمی‌شوند، افزود: در حال حاضر دسترسی فیزیکی و فرهنگی به جمعیت‌های پرخطر برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از سل یکی از چالش‌های ماست. کاهش میزان بروز سل در کشور طی یک دوره ۵۰ ساله از ۱۴۰ مورد به کمتر از ۱۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. طی پنج سال اخیر در بخش‌های شهری و روستایی شاهد کاهش ابتلا به این بیماری بوده‌ایم، اگرچه همیشه کاهش موارد ابتلا گزارش شده، اما باید مراقب باشیم که این موضوع به کاهش شناسایی ارتباطی نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: ما باید ۲۹ درصد موارد گمشده مبتلا به سل را در کشور شناسایی کنیم. روند عوامل خطر اثرگذار در سل مقاوم به درمان به گونه‌ای است که اگر مداخلات بهنگام نداشته باشیم باعث بروز آسیب‌های زیادی می‌شود.

 

رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، تشکیل شبکه آزمایشگاهی رایگان سل در کشور را به عنوان یکی از دستاوردهای ایران در زمینه سل معرفی کرد و گفت: طی سال‌های گذشته در زمینه بخش‌های بستری سل دستاوردهای زیادی داشته‌ایم. در حال حاضر این بخش‌ها در تهران، مشهد و شیراز فعال هستند. ایجاد این بخش‌ها در شهرهای تبریز، کرمانشاه، گرگان و زابل جزو برنامه‌های ما قرار دارد، اما ایجاد این مراکز نیز ناکافی است و اگر قرار باشد ۶۱ درصد سل مقاوم به درمان را پیدا کنیم، نیاز به تخت‌های بیشتری داریم.

 

به گفته ناصحی، انجام تست HIV در بیماران مبتلا به سل، سال گذشته به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. همچنین در همین سال ۴.۶ افراد میانسالی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، فوت شده‌اند. این یعنی هر چه سن بالاتر رود شاخص مرگ و میر نیز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع جزو نگرانی‌های وزارت بهداشت قرار دارد.

 

وی در خصوص برنامه‌های پیش‌ روی این وزارتخانه برای بهبود وضعیت شناسایی و بیماریابی سل نیز گفت: ما باید توسعه دسترسی و کاربردی روش‌های سریع تشخیص سل را جزو برنامه‌های خود قرار دهیم. همچنین برای رسیدن به اهداف خود به دسترسی خدمات مدیریت بالینی سل مقاوم به درمان، تمرکز ویژه بر غربالگری در گروه‌های پرخطر تعریف شده، بررسی گروه‌های بیشتر از نظر ابتلا به سل نهفته، تقویت پژوهش‌های کاربردی و برنامه‌های آموزشی، عمومی و اختصاصی نیاز داریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------