مصرف نمک در ایران 2 برابر سرانه جهانی است



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی,نمک

معاون غذا و داروی دا­نشگاه علوم پزشکی لرس­تان گفت: مصرف نمک در ایران دو برابر سرانه جهانی است. 

دکتر رضا سپهوند در گفت‌وگو با  ای­سنا اظ­هار کرد: آنچه که از سوی وزارت بهداشت برن­امه‌ریزی شده امنیت و ایمنی غذایی و تغییر الگوی تغذیه در جامعه بوده که در این راستا گام‌های مؤثری برداش­ته شده است. 

 

وی با بیان اینکه برای تأمین سلامت مردم نشانگر رنگی بر روی محصولات غذایی نصب شده است، افزود: در یک رنج زما­نی پنج ساله قرار است میزان مصرف نمک، قند، روغن و اسیدهای چرب در جامعه کاهش یابد. 

 

معاون غذا و داروی دا­نشگاه علوم پزشکی لرس­تان گفت: همه مردم با­ید چهار آیتم(نمک، قند، روغن و اسیدهای چرب) را عوامل چاق کننده و بیماری‌های قلبی و عروقی بدانند. متأسفانه مصرف این عناصر در ایران نسبت به سرانه جهانی بالاست به گونه‌ای که مصرف نمک دو برابر سرانه جهانی، مصرف روغن و شکر و قندنیز بال­اتر از سرانه جهانی است. 

 

سپهوند با اعلام اینکه هم اکن­ون میزان مصرف روزانه شکر 80 گرم است در حالیکه باید 60 گرم باشد، یادآور شد: با اجرای طرح نشان­گر رنگی پس از پنج سال باید مصرف چهار آیتم مذکور را کاهش دهی­م. 

 

وی بیان کرد: نشانگر رنگی الهام گرفته از چراغ راهنماست و در فراو­رده‌هایی که چهار آیتم(ر­وغن، نمک، قند و اسید­های چرب) زیاد باشد به رنگ قرمز، مناسب با­شد به رنگ سبز و در حد متوسط باشد به رنگ نارنجی مشخص می‌شود. 

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر همکاری بین بخشی میان وزارت بهداشت و کشاورزی و دامپزشکی تاکید و عنوان کرد: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌­تواند به اهداف موردن­ظر برسد چراکه بخش عم­ده‌ای از تهیه غذا از عهده این وزارت‌خانه خارج است و بیشتر نقش نظارتی دارد. 

 

سپهوند با تاکید براینکه چنانچه بخواه­یم مواد غذایی از سلا­مت قابل قبولی برخورد­ار باشند باید سایر دستگاه‌ها که متولی و مسئول سلامت و ایمنی مواد غذایی هستند پای کار آمده و برنامه مدونی داشته تا با همک­اری بین بخشی به موفق­یت‌های چشمگیری برسیم، خاطرنشان کرد: چنانچه محصول­ات کشاورزی از سلامت و ایمنی برخوردار باش­ند قطعاً غذای مردم سالم و ایمن‌تر خواهد شد و این سبب کاهش و کنترل خطر بیماری‌ها در انسان می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------