نسخه نویسی در عروسی و عزا/ وقتی تجویز دارو سفارشی می شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,نسخه نویسی
فرهنگ رفتاری بین بیمار و پزشک در جامعه ما به گونه ای شکل گرفته که برخی پزشکان بر طبق سلیقه و خواسته بیمار، نسخه می پیچند. 

به گزارش مهر، موضوع نسخه های دارویی که توسط برخی پزشکان برای بیماران نوشته می شود و در آنها شاهد اقلام دارویی هستیم که برخی از آنها غیر ضروری و نابجا تجویز شده است، یکی از معضلات پیش روی نظام سلامت کشور است. جایی که شاهد تجویز داروهایی هستیم که به خواسته بیمار صورت گرفته و عدم تجویز آنها هیچ مشکلی را در روند درمان بیمار ایجاد نمی کند.

 

شاید یکی از رفتارهایی که باعث شده هزینه های سلامت در ایران، تا حدود زیادی افزایش یابد، تجویز غیر منطقی دارو توسط پزشکانی است که به خواسته و توصیه بیمارشان گوش می دهند و آنچه که بیمار درخواست می کند، در نسخه می نویسند.

 

محمدجمالی نوبندگانی نماینده مجلس، درباره سرانه مصرف دارو در کشور، می گوید: مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک منجر به مقاوم سازی باکتری‌ها می‌شود، بنابراین پزشکان مجبورند از آنتی بیوتیک‌های نسل‌های بعدی که گران تر و کمیاب هستند، استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه نظارت کافی بر نسخه پیچی در کشور وجود ندارد، می افزاید: یکی از موانع طرح توسعه سلامت این است که برخی‌ها در عزا، عروسی، جلسات عادی از ما می‌خواهند که اگر مهر پزشکی را به همراه داریم، نسخه‌های تجویزی از جمله سونوگرافی را صادر کنیم.

 

این نماینده مجلس، با بیان اینکه برخی پزشکان برای جلب رضایت بیمار نقش منشی را بر عهده دارند، می گوید: برخی از تجویزهای پزشکی تنها برای پاسخگویی در محاکم  قضائی صادر می‌شود و تنها هزینه درمانی مردم را افزایش می‌دهد.

 

دکتر محمد مهدی فیض آبادی رئیس انجمن میکروب شناسی ایران، با اشاره به اینکه مصرف خارج بیمارستانی، فروش در داروخانه‌ها و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها نیز مد نظر قرار دارد، ‌گفت: عدم توجه به این موضوعات در جامعه افزایش مقاومت میکروبی را به همراه داشته که در نهایت به بیمارستان‌ها هم راه می یابد و این میکروب‌ها توسط همراهان بیماران، ویزیت کننده‌ها و سایر عوامل آلوده کننده همچون آب و مواد غذایی می تواند به بیمارستان آید بنابراین برای مقابله با آن بیوتیک‌ها و مقاومت آنها سیر پیچیده‌ای وجود دارد که باید تلاش کنیم اقدامات لازم در مقابله با این مقاومت میکروبی به صورت کامل و جامع انجام گیرد.

 

وی به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک اشاره کرد و گفت: این موضوع عوارض زیادی برای فرد به همراه داشته و این موضوع میکروب‌های مفید روده را نیز می تواند از بین ببرد و از طرفی اجازه رشد میکروب‌های موذی  در بدن انسان را فراهم  سازد؛ همچنین مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها سبب تاثیر مواد سمی بر روی کبد، کلیه، دندان، مغز استخوان و مغز افراد می‌شود.

 

مصرف خودسرانه و غلط  آنتی بیوتیک ها سبب مقاوم شدن میکروب‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌هایی شده است که بسیار  ارزان قیمت تر از آنتی بیوتیک هایی هستند که امروزه بسیار استفاده می شوند.

 

امروزه در کشور ۹۰ درصد باکتری هایی که به پنی‌سیلین حساس بودند، به آن مقاوم شده اند مثل عفونت‌های ایجاد شده توسط استافیلوکوک ها و پنوموکک ها که قبلا به آن حساس بودند.

 

مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها  سبب شده که به طور مثال آنتی بیوتیکی که در برخی کشورها ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد تا  میکروبی در برابر آن مقاوم شود در ایران به یک تا دو سال رسیده است که این هشداری جدی برای تجویز و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها ست.

 

محسن داوودی رئیس اداره نظارت بر امور رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۳۹۰ هزار مورد تصویربرداری پزشکی در فارس انجام می شود. بطوریکه رادیوگرافی و سی‌تی اسکن مغز و ام. آر. آی ستون فقرات در صدر آمار تصویر برداری‌های پزشکی در فارس قرار دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر این آمار نگران کننده است و این در حالی است که برخی بیماران همچنان بر انجام آزمایش و تصویربرداری‌های غیرضروری اصرار دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------