اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ابداع راهکاری برای کاهش آسیب عروق خونی ناشی از دیابت



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,دیابت
محققان علوم پزشکی به راهکاری دست یافته اند که قادر به درمان آسیب رگ های خونی ناشی از دیابت است.

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، آسیب عروق خونی یکی از مهمترین عوارض جانبی دیابت است. در افراد مبتلا به دیابت، سلول های لایه درون رگی (endothelial cells) و منابع تولید این سلول ها آسیب می بینند.

 

لایه درون رگی لایه نازکی از سلول هاست که درون رگ های خونی و لنفاوی را می پوشاند. این لایه، خون یا مایع لنف را از سطح زیرین و مجرای درون رگ جدا می کند.

 

مطالعات نشان می دهد سطح آنزیمی به نام PDIA1 در افراد مبتلا به دیابت کاهش می یابد.

 

این آنزیم در تولید عروق خونی جدید نقش دارد. این مطالعه همچنین نشان می دهد در افراد مبتلا به دیابت فعالیت یک عامل مهم در خون به نام Drp1 که در تقسیم سلولی نقش دارد و توسط PDIA1 تنظیم می شود نیز افزایش می یابد. این عدم تعادل، چرخه ای معیوب پدید می آورد و سبب تولید اکسیژن واکنشی توسط میتوکندری (موتورخانه سلول) می شود. در نتیجه این چرخه معیوب، چسب بیولوژیکی که سلول های لایه ردون رگی را به هم متصل کرده، از بین می رود. این فرآیند سبب نشتی رگ و ایجاد التهاب می شود.

 

محققان کالج پزشکی جورجیا در آمریکا بر این باورند که این دستاورد علمی در ایجاد درمان های موثر و راهکارهای جدید برای درمان آسیب رگ های خونی ناشی از دیابت موثر است. تعادل PDIA1 و Drp1 و کاهش استرس اکسیداتیو از جمله راهکارهای محققان برای درمان این عارضه هستند.

 

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود. در حال حاضر بیش از 422 میلیون نفر در سراسر جهان گرفتار دیابت هستند و این آمار ظرف 20 سال آینده، به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------