سلامت داروی والزارتان را استعلام کنید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,والزارتان
چندی پیش سازمان غذا و دارو طی اطلاعیه‌ای نسبت به جمع‌آوری داروی «والزارتان » از هفت شرکت دارویی در سطح کشور اقدام کرد و در این اطلاعیه اعلام کرده بود که ماده موثره مورد استفاده در ساخت این دارو، ناخالصی دارد. 

‌به گزارش ایسنا‌، هفته‌ای که گذشت داروی والزارتان تولیدی یک شرکت چندملیتی دارویی که داروی رایج برای کنترل فشار خون است و به پیشگیری از نارسایی قلبی هم کمک می‌کند، به‌ علت داشتن یک ماده شیمیایی در ماده اولیه که احتمال ابتلا به بیماری در افراد مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد، از بازار 22 کشور جهان ریکال شد. تاکنون این ریکال مختص 21 بازار اروپایی به‌علاوه بازار بحرین بوده است، ولی ظاهرا طبق آنچه سخنگوی سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد، این ریکال به بازار دارویی ایران هم رسیده است‌.

 

اگرچه موضوع ریکال دارو از سطح عرضه یا همان جمع‌آوری داروهای دارای مشکل، اتفاق جدیدی نیست و این قبیل موارد در همه جای دنیا وجود دارد اما به اعتقاد بسیاری از افراد اقدام و اطلاع‌رسانی در رابطه با مصرف و یا جمع‌آوری برخی از داروها باید خیلی زودتر از طریق سازمان‌های مربوطه و رسانه‌‌ها انجام شود، چرا که بسیاری از افراد از روی بی‌اطلاعی احساس می‌کنند که نبود این دارو برایشان مشکل ایجاد می‌کند .

 

داروی دیووان (Diovan) که با نام عمومی والزارتان (valsartan) نیز شناخته می‌شود، مانع از تنگ شدن عروق خونی شده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد و موجب بهبود گردش خون می‌شود. این دارو برای درمان فشار خون بالا، در بزرگسالان و کودکان بالای شش سال استفاده می‌شود. والزارتان همچنین در شرایط ایست قلبی‌ و برای کاهش خطر مرگ بعد از یک حمله‌ قلبی‌ مصرف می‌شود.

 

همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، در واکنش به جمع آوری داروی والزارتان در  ۲۲ کشور دنیا، اذعان کرده بود: برخی مواقع نگرانی‌هایی در پی انتشار اخباری در سطح جامعه ناشی از وقوع اتفاقاتی در سایر کشورها ایجاد شده و گسترش می‌یابد، کما اینکه عامل نگرانی می‌تواند پیرامون بروز آثارسوء در میدان مصرف دارویی ایجاد شده باشد که توسط تعدادی از کشورها از بازار جمع‌آوری شده است‌.

 

وی با اشاره به نگرانی‌های ایجادشده برای مصرف‌کنندگان داروی والزارتان، ادامه داد:سازمان غذا و دارو به عنوان متولی رسیدگی به این بخش باید در مورد وضعیت این دارو دقت نظر بیشتری داشته باشد و با وجود اینکه شرایط بازار داروی سایر کشورها نمی‌تواند ملاک عمل برای جمع‌آوری یک دارو از بازار داخلی باشد، اما در مورد دارو به این دلیل که به طور مستقیم با سلامت و روند درمان مردم ارتباط دارد، باید هر موضوعی که می‌تواند اسباب نگرانی آحاد ملت را فراهم کند، به طور جامع مورد بررسی قرار ‌گیرد‌.

 

از مصرف کنندکنندگان داروی " والزارتان" خواست به منظور کسب اطمینان بیشتر باید به داروخانه‌ها مراجعه ونسبت به سالم بودن نوع دارو مصرفی خود مطمئن شوند.

 

مصطفی قائمی‌نیا، مدیر تحقیق وتوسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این باره با بیان اینکه به تمام داروخانه‌های استان فارس ابلاغ شده با مراجعه مصرف کنندگان دارو والسارتان آنان را نسبت به سالم بودن دارو مطلع و در صورت عدم تائید از سوی مسئول فنی داروخانه، این نوع دارو را تعویض کنند، تاکید کرد: برای تعویض این دارو با داروی مورد تائید، ضروری است بیماران از داروخانه‌هایی که قبلا داروی خود را از طریق نسخه تهیه کرده مراجعه تا مسئولان فنی داروخانه بتوانند به شکل رایگان دارو را تعویض و یا برگشت بدهند.

 

وی تصریح کرد: بررسی منظم داروها و جمع‌آوری موارد ناسالم احتمالی از سطح عرضه، یک روند عادی در تامین سلامت دارویی است و در مورد داروی "والزارتان" نیز مصرف کنندگان می‌توانند بدون نگرانی، داروی خود را از داروخانه‌های سطح کشور، خریداری کنند.

 

مدیر تحقیق وتوسعه معاونت غذا  و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه افزود: براین اساس قرص ‎ های والزارتان که در تاریخ و سری ساخت مشخص شده از سوی این شرکت تولید شده است از داروخانه‌ها و دسترسی مردم در حال جمع‌آوری است.

 

قائمی‌نیا افزود: بیماران نگران نباشند افرادی که قبلا این  نوع قرص را تهیه کرده‌اند می‌توانند داروی خود را برای مطابقت بیشتر به داروخانه‌ها برده و یا از پزشک خود در خصوص استفاده از داروی جایگزین مشورت بگیرند.

 

به گفته وی، در ایران نیز ۱۷ شرکت تولیدکننده این دارو بررسی شدند که اغلب محصولات تولید داخل سالم بوده و تولیدات "والزارتان" هفت شرکت حکیم، جالینوس، ابوریحان، آوه سینا، پورسینا، عبیدی و داروپخش نیز با اطلاع‌رسانی انجام شده به داروخانه‌ها، در حال جمع‌آوری است.

 

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: شماره تماس گویای 1490 و یا 190 آماده پاسخگویی به سوالات دارویی شهروندان است.

 

 

به گزارش ایسنا، داروی والزارتان برای درمان فشار خون بالا، در بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال استفاده می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------