۵ دقیقه طلایی برای عملیات احیا/ اهمیت دستگاه شوک در معابر



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,قلب
یک متخصص قلب و عروق، با تاکید بر این مطلب که عملیات احیا باید در کمتر از ۵ دقیقه پس از مرگ مغزی انجام شود، گفت: ضروری است دستگاه شوک در معابر و اماکن عمومی وجود داشته باشد. 

به گزارش  مهر، دکتر مهرداد میرمعصومی در آستانه برگزاری بیستمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق، با بیان اینکه مرگ قلبی جان تمام افراد و حتی افرادی که هیچ سابقه بیماری قلبی ندارند را تهدید می کند، تصریح کرد: عملیات احیا برای افرادی که دچار سنکوپ شده اند باید بلافاصله انجام شود زیرا در غیر این صورت موجب مرگ افراد می شود.

 

وی اظهار کرد: مرگ ناگهانی قلب یکی از مشکلات قلبی است که به دلیل آریتمی قلبی رخ می دهد. متاسفانه آریتمی قلبی که منجر به مرگ ناگهانی می شود بدون علامت بروز می یابد و در کمتر از یک ساعت جان فرد را می گیرد.

 

میرمعصومی با بیان اینکه آریتمی اولین و آخرین علامت در مرگ قلبی است، افزود: مرگ قلبی در جامعه تحت عنوان سنکوپ رایج است به گونه ای که وقتی فردی بدون علامت و بیماری زمینه ای فوت می کند گفته می شود سنکوپ کرده که این مسئله همان مرگ قلبی است.

 

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: آمار دقیقی از تعداد افرادی که به دلیل مرگ قلبی جان خود را از دست می دهند در کشور وجود ندارد اما نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت یک نفر دچار این عارضه می شود.

 

میر معصومی با تاکید براینکه انجام بلافاصله عملیات احیا برای افرادی که دچار سنکوپ شده اند بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: عملیات احیا در این افراد باید بلافاصله آغاز شود که احیا به کمک دستگاه شوک انجام می شود. اگر عملیات احیا بلافاصله انجام شود احتمال زنده ماندن فرد نیز افزایش پیدا می کند.

 

این متخصص قلبی و عروق ادامه داد: در کشورهای پیشرفته تنها ۱۰ درصد افراد به کمک انجام به موقع احیا زنده می مانند اما متاسفانه سایر بیماران جان خود را دست می دهند.

 

وی با بیان اینکه عملیات احیا باید در کمتر از ۵ دقیقه پس از مرگ مغزی برای بیمار انجام شود، گفت: متاسفانه با وجود ترافیک های بسیار سنگین در سطح شهرها نیروهای امدادی بعد از این زمان طلایی بر بالین بیمار حاضر می شوند که در نهایت هیچ اقدام موثری نمی توان انجام داد.

 

میرمعصومی یادآور شد: ضروری است دستگاه شوک در معابر و اماکن عمومی وجود داشته باشد تا بتوان در اسرع وقت و تا حد امکان به ادامه حیات بیماران کمک کرد.

 

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه تقریبا دو سوم افراد مرگ قلبی سابقه ابتلا به هیچ بیماری ندارند، گفت: تشخیص ابتلای افراد به مرگ قلبی بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است به جز مواردی که افراد دارای سابقه بیماری یا جراحی باشند.

 

میرمعصومی افزود: به افراد توصیه می شود تا حد امکان ریسک فاکتورهایی مانند چربی خون، فشار خون، استعمال سیگار و...، را در خود کنترل کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------