کمبود یک مولکول در خون در بروز افسردگی تاثیر دارد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,افسردگی
دانشمندان آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که سطح پایین "استیل ال-کارنیتین" با ابتلا به افسردگی در ارتباط است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، استیل ال-کارنیتین، شکلی از ال-کارنیتین است که می‌تواند به طور طبیعی در بدن ایجاد شود. این ماده، برای بهبود شناختی و پیشگیری از بیماری های نورونی بسیار موثر است.

 

دانشمندان دانشکده پزشکی "دانشگاه استنفورد"(Stanford University) آمریکا در پژوهش جدید خود دریافتند افراد مبتلا به افسردگی، سطوح پایینی از "استیل ال-کارنیتین" (acetyl-L-carnitine) را در خون خود دارند.

 

سطح این ماده در خون افرادی که به افسردگی شدید یا مقاوم در برابر درمان مبتلا هستند یا کسانی که در سالهای ابتدایی زندگی به افسردگی مبتلا شده‌اند، بسیار پایین است.

 

یافته‌های این پژوهش که براساس بررسی‌ روی حیوانات به دست آمده‌اند، نخستین نشانه‌های دقیق ارتباط میان سطح استیل ال-کارنیتین و افسردگی را نشان می‌دهند. این نتایج، راه را برای کشف دسته جدیدی از داروهای ضد افسردگی هموار می‌کنند که عوارض جانبی داروهای کنونی را ندارند و سرعت عمل آنها بیشتر است.

 

دکتر "ناتالی راسگون"(Natalie Rasgon)، استاد روانشناسی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد گفت: این نتایج، برای درک مکانیسم بیماری افسردگی، بسیار جالب هستند. افسردگی، دلیل اصلی غیبت از کار و خودکشی است. درمان‌های دارویی کنونی، تنها برای حدود 50 درصد افراد موثر هستند و عوارض جانبی بسیاری دارند که اغلب، سازگاری بلندمدت را کاهش می‌دهد.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,افسردگی

 

دکتر "بروس مکون"(Bruce McEwen)، استاد "دانشگاه راکفلر"(Rockefeller University) آمریکا گفت: پژوهشگران ما در آزمایشات خود روی جوندگان دریافتند که کمبود استیل ال-کارنیتین با رفتارهای مشابه افسردگی در ارتباط است. در آزمایش‌ها، مصرف خوراکی یا وریدی این ماده توانست نشانه‌های افسردگی را در حیوانات از بین ببرد و رفتار عادی آنها را بازگرداند.

 

حیوانات، در طول چند روز، به مصرف استیل ال-کارنیتین واکنش نشان دادند. در مقابل، واکنش به داروهای ضد افسردگی کنونی معمولا دو تا چهار هفته زمان می‌برد.

 

براساس این پژوهش، استیل ال-کارنیتین، یک واسطه اصلی در متابولیسم چربی و تولید انرژی بدن است و نقش مهمی در بدن دارد. این ماده، از شلیک بیش از اندازه سلول‌های عصبی در نواحی هیپوکامپ و لوب پیشانی پیشگیری می‌کند.

 

همچنین در بررسی دیگری، مردان و زنان 20 تا 70 ساله مبتلا به افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان، به پرسش‌نامه‌هایی پاسخ دادند و مورد ارزیابی بالینی قرار گرفتند و نمونه‌های خونی و سوابق پزشکی آنها بررسی شد. 28 نفر از شرکت‌کنندگان، به افسردگی متوسط و 43 نفر به افسردگی شدید مبتلا بودند.

 

پس از مقایسه نمونه خونی داوطلبان با نمونه خونی افراد سالم، مشخص شد که سطح استیل ال-کارنیتین در خون افراد مبتلا به افسردگی، پایین‌تر است.

 

یافته‌های این پژوهش، در مجله " Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------