اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

دولت مشکلات طرح تحول سلامت را بر طرف می کند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت همواره جزو اولویت های اول دولت بوده و هست گفت: هر قدر کسری بودجه در این طرح وجود داشته باشد، روش های تامین آن را پیدا می کنیم و دولت مشکلات مالی این طرح را بر طرف می کند. 

اسحاق جهانگیری در گفت و گو با ایرنا در افزود: حتما طرح تحول سلامت در مقطع فعلی جزو اولویت های دولت است تا مردم دغدغه ای برای درمان نداشته باشند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات بودجه ای و بدهی حدود 15 هزار میلیارد تومانی بیمه های سلامت که بعد از اجرای طرح تحول سلامت به خصوص در سال های اخیر به وجود آمده، افزود: بخشی از منابع طرح تحول نظام سلامت مربوط به منابع بیمه ای است که محدودیت هایی به وجود آمده است. جزو سیاست های قطعی دولت این است که موانع و مشکلات طرح سلامت را رفع کند البته در طرح هم قرار است اصلاحاتی انجام گیرد و متناسب با بودجه دولت آن اصلاحات هم انجام می شود.

 

به گزارش ایرنا، جهانگیری درباره برنامه دولت برای ادامه یا اصلاح طرح تحول سلامت اظهار داشت: مشکلات بودجه ای که برای طرح تحول سلامت به وجود آمده طبیعی است؛ بالاخره دولت منابع درآمدی و هزینه ای دارد. گاهی اوقات به دلایلی منابع درآمدی دولت متناسب با برنامه های پیش بینی شده، به دست نمی آید و مجبور است اولویت بندی در پرداخت ها داشته باشد، اما این طرح حتما ادامه پیدا می کند و جزو اولویت های اصلی دولت است و حتما منابع لازم برای ادامه این طرح تأمین می شود.

 

طرح تحول سلامت در دولت یازدهم و از اردیبهشت سال 93 آغاز شد، این طرح تاکنون چهار فاز اجرایی داشته است که شامل فاز تحولات در حوزه درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و تحول در حوزه آموزش پزشکی بود.

 

* دستاوردهای طرح تحول سلامت

فعالیت دولت یازدهم در شرایطی در سال 92 آغاز شد که کشور با کمبود شدید دارو مواجه بود، بیش از 350 قلم دارو مورد نیاز بیماران به خصوص بیماران صعب العلاج در کشور کمیاب شده بود و بیماران برای تهیه این داروها در سختی و رنج بودند.

 

تحریم‌های بانکی، بدعهدی شرکت‌های خارجی در فضای تحریم، تدارک بسیاری از داروهای خارجی و نیز مواد اولیه دارویی را برای کارخانه های داخلی در سال 92 سخت کرده بود اما دولت یازدهم توانست با تشکیل کمیته رفع بحران دارو در سطح دولت، در مدت کوتاهی این بحران را پشت سر بگذارد و تعداد اقلام دارویی که با کمبود مواجه بود به سرعت از 350 قلم به 30 قلم کاهش یافت.

 

فاز اول طرح تحول سلامت در اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه‌های درمانی مردم، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و نیز بهبود کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی آغاز شد و در فاز اول کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان را هدف قرار داد.

 

با اجرای فاز اول طرح تحول سلامت، حدود 10 میلیون ایرانی که تا آن زمان (سال 93) تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نبودند، زیر پوشش بیمه درمانی سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند و دولت اعلام کرد که دیگر هیچ ایرانی وجود ندارد که بیمه درمانی نداشته باشد، مگر اینکه خودش مراجعه نکرده باشد.

 

دولت برای اجرای طرح تحول سلامت از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها استفاده کرد، بر اساس مصوبه مجلس و دولت، قرار بر این شد که 10درصد از اعتبارات صرفه جویی یارانه‌ها برای اجرای طرح تحول سلامت به وزارت بهداشت اختصاص یابد. علاوه بر آن با مصوبه دولت و مجلس، یک درصد از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده نیز برای اجرای این طرح به خصوص فاز بهداشتی طرح تحول سلامت اختصاص یافت.

 

به این ترتیب دولت در مسیر هدفمندی یارانه به جای افزایش یارانه نقدی به مردم، پرداخت یارانه غیر مستقیم و غیر نقدی را برای بهبود کیفیت خدمات سلامت، هدف قرار داد و با استفاده از این اعتبارات مصوب که بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود 25هزار میلیارد تومان در سه سال 93 تا 95برآورد می‌شود، کاهش هزینه‌های درمانی مردم، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و نیز افزایش زیر ساخت‌های سلامت مانند افزایش تخت‌های بیمارستانی را هدف قرار داد.

 

دولت با اجرای طرح تحول سلامت، در واقع بخشی از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها را به جای پرداخت نقدی، در سبد خدمات سلامت آنان ریخت تا بتواند، هدف قانونی کاهش سهم پرداخت از جیب مردم برای هزینه‌های درمانی و نیز کاهش درد و آلام مردم هنگام بیماری را محقق کند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که با اجرای طرح تحول سلامت، مردم شهرنشین با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی برای بستری از سهم 37 درصدی، فقط 6 درصد هزینه و روستاییان فقط سه درصد کل صورتحساب بیمارستان را می‌پردازند و بقیه آن را دولت و بیمه‌ها می‌پردازند، به این ترتیب مثلا هزینه جراحی و اقامت در بیمارستان دولتی که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت حدود 10 میلیون تومان بود به کمتر از 200 هزار تومان کاهش یافت و این اقدامی بی‌سابقه در دولت بود که تا قبل از اجرای آن برای مردم باورپذیر نبود.

 

به این ترتیب سهم پرداخت از جیب مردم از کل هزینه‌های سلامت در بخش دولتی و خصوصی از حدود 57درصد در ابتدای دولت به 40 درصد در سال 94 کاهش یافت، یعنی سهم جیب مردم از هزینه‌های سلامت حدود 17 درصد از کل هزینه‌های سلامت کاهش یافت و ادامه این طرح فقط با کاهش 10 درصدی این هزینه‌ها می‌تواند هدف مهم بر جا مانده از برنامه توسعه چهارم و پنجم را محقق کند و سهم مردم را از کل هزینه‌های سلامت به 30 درصد برساند، در حالی که در دولت قبل بر خلاف تعهد این ماده قانونی سهم مردم از هزینه‌های درمانی به جای کاهش، رو به افزایش بود.

 

همزمان دولت افزایش دسترسی مردم به خصوص افراد ساکن در حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده را به پزشک در دستور کار قرار داد و تعداد پزشکان مقیم در مناطق روستایی بیش از 3 برابر شد و از حدود 1500 پزشک به 5700 پزشک در مناطق محروم افزایش یافت.

 

در حوزه زیرساخت های درمانی نیز با کمک اعتبارات طرح تحول سلامت که بخش مهم آن از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود، ساخت بیش از 21 هزار تخت بیمارستانی با بودجه 7500 میلیارد تومانی در قالب 122 بیمارستان جدید در دستور کار قرار گرفت. تا افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌های دولتی بعد از طرح تحول سلامت که با ارزان شدن و بهبود کیفیت خدمات دولتی رخ داده است، کمتر مردم را در صف انتظار نگه دارد و به شاخص‌های استاندارد نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت نزدیکتر شویم.

 

همزمان خدمات سرپایی درمانی نیز با ایجاد 250 کلینیک ویژه تخصصی و بیش از 7 هزار مطب دولتی گسترش یافت و بیش از 110 میلیون ویزیت تخصصی سرپایی با رقم ویزیت 3500 تومانی که کمتر از 10 درصد ویزیت خصوصی است به مردم ارائه شد.

 

دولت با استفاده از اعتبارات یارانه‌ها و بودجه‌های دولتی، علاوه بر درمان؛ به بخش بهداشت و پیشگیری هم توجه کرد، شبکه بهداشتی- درمانی کشور با ساخت حدود دو هزار خانه بهداشت و ساخت و تجهیز 20 هزار خانه بهداشت و مراکز بهداشتی-درمانی تکمیل شد. پرونده الکترونیک سلامت برای 65میلیون ایرانی تشکیل شد، واکسن جدید پنتاوالان به شبکه بهداشتی آمد و کمبود واکسن‌های مورد نیاز کودکان بر طرف شد. همزمان خدمات پیشگیری از پوسیدگی دندان برای 7 میلیون دانش آموز برای اولین بار خدمات فلورایدتراپی،وانیش و پرکردن شیار دندان اجرا شد.

 

به این ترتیب دولت به جای افزایش رقم نقدی یارانه‌ها که می‌توانست، موجب تورم شود، راه دیگری را برگزید تا یکی از شاخص‌های مهم رفاه که تامین و ارتقای سلامت مردم است، در کشور توسعه پیدا کند و بیماران در زمان بیماری، رنجی برای پرداخت هزینه‌های بیمارستان نداشته باشند.

 

فاز چهارم طرح تحول سلامت نیز تحول در آموزش پزشکی بود که با اصلاح برنامه های درسی، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم به عنوان دانشگاه های کارآفرین و دانشگاه های بین المللی آغاز شده است و مسیر بهبود کیفی آموزش و ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ادامه دارد.

 

اکنون با گذشت چهار سال از شروع بزرگترین برنامه اجتماعی دولت و مهمترین طرح سلامت محور دولت، شاهد مشکلات مالی و بدهی میلیاردی شرکت های بیمه پایه به وزارت بهداشت هستیم، افزایش و تجمیع بیمه ها باعث شده که بیمارستان ها نتوانند به موقع مطالبات و کارانه کادر پزشکی و نیز بدهی های شرکت های دارویی و خدمات را بپردازند و این مساله نگرانی و ناراحتی هایی به وجود آورده و نه تنها بر کیفیت خدمات سلامت تاثیر گذاشته بلکه توسعه و گسترش طرح تحول سلامت را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

 

شایعات درباره آینده طرح تحول سلامت در رسانه ها کم نیست تا جایی که سید حسن هاشمی، چند روز پیش در پاسخ به این شایعات گفت: تا من هستم، طرح تحول سلامت هم هست، گر چه باید با توجه به وضعیت کشور صرفه جویی کنیم.

 

او درباره علت مشکلات طرح تحول سلامت به همراهی نکردن بیمه ها و برخی دستگاه ها اشاره کرده و گفته است: بیمه‌ها هر دو بیمه سلامت و تأمین اجتماعی همراهی نکردند و الان هم هزاران میلیارد به مراکز درمانی بدهکارند. بعد هم سازمان برنامه و بودجه علی رغم همه تلاشش نتوانست جریان وجوه را به‌صورت نقد و نه اوراق به موقع برساند. در اجرا هم 10 میلیون نفر بیمه شدند بدون اینکه اعتباری برایش پیش‌بینی شود.

 

هاشمی گفت: اگر دولت بودجه های مصوب را به وزارت بهداشت تخصیص دهد، هیچ مشکلی برای اجرای تعهدات و برنامه های وزارت بهداشت نداریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------