سخنگوی وزارت بهداشت:دروغ می‌گویند که دارو و تجهیزات مصرفی را تحریم نکرده اند/شیرخشک به میزان کافی در دسترس است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,وزارت بهداشت
با توجه به مقایسه میزان مصرف شیر خشک با سال گذشته، شاهد بودیم که تغییر چندانی در عرضه آن ایجاد نشده است و قسمتی از این نگرانی‌ها مربوط به بعد روانی آن است. 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح مبنی بر کمبود شیرخشک و همچنین جلسه با وزیر امور خارجه و استفاده از ظرفیت دیپلماسی سلامت برای گسترش روابط با کشورهای همسایه، توضیح داد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در بخشی دیگری از نشست خبری امروز، درباره کمبود شیرخشک در کشور نیز توضیح داد و گفت: با تغییر نرخ ارز، قاچاق معکوس نیز ایجاد می‌شود. قاچاق گاهی می‌تواند سازمان یافته با استفاده از تریلی و کامیون و ... صورت گیرد و گاهی نیز در حد فروش دو یا سه قوطی برای به دست آوردن سود بیشتر باشد. شیر خشک در صنایع مختلفی مصرف دارد، به همین دلیل حساس هستیم که شیرخشک وارداتی که با ارز دولتی وارد می‌شود، برای خود مصرف کننده توزیع شود.

 

وی ادامه داد: بخشی از بازار دارویی قاچاق که روبروی داروخانه‌ها شکل می‌گیرد، شامل افراد سودجو و فرصت طلب است و بخش دیگر نیز افرادی هستند که با نسخه داروی خود را دریافت می‌کنند و با هدف سود بیشتر آن را می‌فروشند. به همین دلیل است که تلاش می‌کنیم قاچاق داخلی و خارجی رخ ندهد. با توجه به مقایسه میزان مصرف شیر خشک با سال گذشته، شاهد بودیم که تغییر چندانی در عرضه آن ایجاد نشده است و قسمتی از این نگرانی‌ها مربوط به بعد روانی آن است.

 

شیرخشک به میزان کافی در دسترس است

 

حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان تاکید بر اینکه رسانه‌ها از دشمن، بازی نخورند، ادامه داد: اینکه به صورت مداوم به مردم این سیگنال را بدهیم و بپرسیم که شیرخشک یا دارو کم است، باعث نگرانی مردم می‌شود. رسانه‌ هم به این نکته توجه کند، دشمن دروغ می‌گوید که دارو و تجهیزات مصرفی را تحریم نکرده است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیر خشک و دارو به میزان مصرف مردم در دسترس است، ادامه داد: ممکن است برخی داروهای خاص از طریق دفترچه به صورت مستقیم به بیمار تحویل داده شود، اما این به معنی جیره‌بندی نیست، بلکه به منظور سهمیه‌بندی است تا مطمئن شویم که به دست مصرف کننده می‌رسد.

 

جلسه با "ظریف" درباره دیپلماسی سلامت

 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره دیپلماسی سلامت گفت: روز شنبه جلسه بسیار خوبی با آقای دکتر ظریف و معاونین وزارت خارجه در رابطه با دیپلماسی سلامت داشتیم. ما از دیپلماسی سلامت برای گسترش روابط با کشورهای همسایه می‌توانیم استفاده کنیم؛ چرا که این استفاده با توجه به پیشرفت‌ها دراین زمینه خیلی موثر است. همانطور که دکتر لاریجانی - رئیس محترم مجلس در جلسه شنبه گفتند، حوزه بهداشت و درمانی کشور با توجه به اقداماتی که برای مردم انجام داده، در مقایسه با بخش‌های دیگر پیشرفته‌تر و در بسیاری موارد در رفع نیازهای مردم موفق‌تر بوده است. البته این به معنای آن نیست که ما شاخص‌های ایده آل داریم، بلکه ما باید هر روز برای ایده‌آل شدن تلاش کنیم.

 

استفاده از دیپلماسی سلامت برای مقابله با اقدامات ترامپ علیه ایران

 

وی افزود: از دیپلماسی سلامت برای مقابله با روش‌های کنونی ترامپ علیه ملت ایران نیز استفاده می‌کنیم. چرا که آنها تصمیم بر محدود کردن مبادلات مالی ما دارند. این موضوع در زمینه دارو نیز صدق می‌کند و ما باید تمام توجه خود را بر این موضوع داشته باشیم. یکی از کارهای بسیار خوب وزارت بهداشت که معاونت درمان اخیرا انجام داده، این است که هزینه‌های بیمارستانی را کنترل کنیم. اقداماتی که در جلسه شنبه جشنواره مدیریت موفق بیمارستانی ارائه شد، حاکی از این است که ما بسیاری از اقداماتی را داریم که می‌توانیم با هزینه کمتر و مناسب‌تر برای مردم انجام دهیم. برای مثال یکی از این کارها ارسال کارنامه به پزشکان و تجویز کنندگان است که اگر آنها آزمایشی را سه برابر از حد متوسط آزمایش انجام داده باشند یا دارویی که در اکثر جاها ارزان تجویز می‌شود را گرانتر تجویز کنند، به آنها تذکر داده می‌شود و این موضوع باعث تغییر رفتار آنها می‌شود.

 

حریرچی ادامه داد: از دیگر کارهای انجام شده اتواستاپ در انجام آزمایش‌ها غیر ضروری است. برای مثال اکثر افراد بالغ به خاطر سبک زندگی دچار کمبود ویتامین D هستند، توصیه کمیته کشوری به همه مردم این است که هر دو هفته یکبار از کپسول ویتامین D استفاده کنند. این کار اتواستاپ در آزمایش‌های غیرضروری است یا در نمونه دیگر خیلی از مردم لازم به چکاب کامل ندارند؛ چرا که چکاب به آزمایشات متعدد نیاز دارد که همین آزمایش‌ها هزینه‌های زیادی را به وجود می‌آورد یا مثلا MRI در کمردرد حاد هیچ عملکردی ندارد. خیلی از بیماری‌ها و علامت‌ها در فرد با معاینات بالینی حاصل می‌شود. اقدامات مناسبی که اخیرا انجام شده این است که کارهایی که هیچ نفعی برای مردم ندارد و صرفا از روی ناآگاهی انجام می‌شود، صورت نگیرد.

 

استقرار 250 گایدلاین درمانی در بیمارستان‌ها

 

حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه حدود 250 گاید لاین در بیمارستان‌ها مستقر هستند، گفت: آمار این گایدلاین‌ها در سایت وزارت بهداشت نیز موجود است. همچنین بسیاری از بیمارستان‌ها و حتی بعضی از استان‌ها در سطح یک، راهنماهای بالینی خاص خود را تجویز کرده و استفاده می‌کنند؛ برای مثال این گایدلاین‌ها در تجویز و مصرف داروهای گران بسیار کاربرد دارند. همچنین در یکی از بیمارستان‌های اردبیل با گایدلاین‌های ایجاد شده، 50 درصد از MRI و سی تی اسکن‌های غیرضروری کاهش یافته است. این حرکت دو جنبه دارد؛ یک حرکت خودجوش است و دیگری حرکتی است که با سیستم تشویقی انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: آزمایشات غیرضروری در تمام دنیا موضوع نادری نیست که بخشی از آن ناشی از عدم آگاهی است. انجام آزمایشات پاراکلینیک 30 تا 40 درصد موارد می‌توانند غیرضروری باشند و عمده اقدامات ما این است که این موارد را کاهش دهیم. از طرفی این آزمایشات زمان‌بر است و از طرفی دیگر موجب شناسایی و تشخیص بیماری‌ها و علامت‌هایی در فرد می‌شود که هیچ تاثیری در زندگی فرد نخواهد داشت و همچنین کلی هزینه و عوارض در پی خواهد داشت.

 

حریرچی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تصادفات و با بیان اینکه آمار تصادفات در ایران کاهش یافته،‌ گفت: یکی از موضوعاتی که در خرداد ماه هم به آن اشاره کردم، کاهش آمار تصادفات جاده‌ای در ایران است که به زیر 16 هزار مورد در سال رسیده است. این موضوع علیرغم اینکه تعداد خودروها و مسافرت‌ها و جاده‌ها افزایش یافته، اتفاق افتاده است. اما اخیرا به میزان کمی تعداد این تصادفات افزایش یافته است. آمار تصادفات ترافیکی در یک تا 10 شهریور به اینگونه بوده است که 54 درصد ماموریت اورژانس مربوط به حوادث ترافیکی بوده است که این موضوع نسبت به سال قبل، 35 درصد افزایش یافته است.

 

در این 10 روز 4127 نفر مصدوم داشتیم که 68 درصد آنها به بیمارستان منتقل شدند که رشد قابل توجهی را نسبت به قبل شاهد بودیم. در این مدت 200 نفر بر اثر این تصادفات فوت کردند. 94 ماموریت برای اورژانس هوایی رخ داده است. زمانی که این تصادفات رخ می‌دهد ما باید اقدامات لازم را جهت رسیدگی انجام دهیم. همچنین درباره غرق شدگی‌های امسال باید بگویم فقط سه نفر از یک شهرستان غرق شدند. در این 10 روز آمار 30 نفر غرق شدگی داشتیم که نسبت به قبل 20 درصد افزایش یافته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------