اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ذائقه ایرانی‌ها شیرین شده/زنگ خطر افزایش چاقی در کشور



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سازمان غذا و دارو
نماینده اداره کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، گرایش ذائقه ایرانی‌ها به سمت مواد غذایی شیرین را خطرناک دانست و گفت: این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای افزایش چاقی باشد. 

به گزارش ایسنا، زهره پوراحمدی در حاشیه افتتاح دهکده چاقی در غرب تهران، بر ضرورت پیشگیری از چاقی و بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با غذا تاکید کرد و افزود: زمینه‌های افزایش چاقی در بعضی موارد به خاطر دریافت نامناسب موادغذایی است.

 

وی با اشاره به ارتباط مستقیم چاقی و بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، بیماری‌های قلبی عروقی، بعضی سرطان‌ها و... گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، برنامه‌هایی را در این زمینه در دست اجرا دارند که بتواند ضمن پیشگیری از بروز این بیماری‌ها، منجر به کاهش بیماری‌های غیرواگیر شود.

 

پوراحمدی با اشاره به گرایش ایرانی‌ها به سمت مصرف غذاهای آماده و رژیم غذایی ناسالم، تاکید کرد: قطعا مصرف غذاهای سالم می‌تواند از بروز بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کند.

 

وی در ادامه به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در زمینه مواد غذایی سالم اشاره کرد و افزود: سازمان غذا و دارو برای عرضه غذای سالم، فاکتورهایی دارد که باید در روند تولید مواد غذایی رعایت شود.

 

پوراحمدی به کاهش استفاده از نمک، شکر، چربی‌های اشباع، اسیدچرب ترانس و...، در تولید مواد غذایی اشاره کرد و گفت: کاهش ۱۰ درصدی نمک فرآورده‌های غذایی پر مصرف مثل پنیر، نان، دوغ و...، کاهش ۱۰ درصدی شکر در نوشیدنی‌ها و... در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر موثر بوده است.

 

وی به چراغ راهنمای تغذیه که بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی الصاق شده، اشاره کرد و افزود: چراغ راهنمای تغذیه، حکم اطلاع رسانی به مصرف کنندگان را دارد که بدانند فرآورده و محصول غذایی و آشامیدنی که می‌خواهند مصرف کنند، چه مقدار نمک، شکر و چربی دارد. از همین رو می‌توانند با آگاهی از چراغ راهنمای تغذیه اقدام کنند.

 

پوراحمدی با اشاره به سه رنگ سبز، زرد و قرمز چراغ راهنمای تغذیه، گفت: این رنگ‌ها هشدار می‌دهند که میزان نمک، شکر و چربی محصولی که تهیه می‌کنند، چقدر است. به عنوان مثال، میزان چربی با رنگ قرمز، شکر رنگ زرد و نمک با رنگ سبز تعیین شده‌اند.

 

نماینده سازمان غذا و دارو، با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی میزان شکر در نوشیدنی‌ها، افزود: میزان اسیدهای چرب ترانس که در روغن‌های نباتی جامد، در حال حاضر به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است که این مسئله می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، موثر باشد.

 

وی در عین حال گرایش ذائقه ایرانی به سمت مواد غذایی شیرین را زنگ خطر برای سلامت مردم دانست و گفت: مصرف مواد غذایی شیرین می‌تواند زنگ خطری برای افزایش چاقی و بیماری‌های غیرواگیر باشد. 

 

پوراحمدی با انتقاد از جایگزینی شیرین کننده‌های مصنوعی، افزود: مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی مشکلات خودش را دارد، از همین رو، ما توصیه نمی کنیم که از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده کنند.

 

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، مریم دماوندی - پزشک عمومی و مدیرعلمی دپارتمان چاقی نیز اظهار داشت: در سال ۲۰۱۳، چاقی رسما به عنوان بیماری در دنیا شناخته شده است. 

 

وی با اشاره به شاخص توده بدنی برای اندازه گیری چاقی افراد، گفت: اگر شاخص توده بدنی بالای ۲۵ باشد، فرد اضافه وزن دارد و اگر ۳۰ باشد، او چاق است.

 

دماوندی ادامه داد: شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰، به این معنا است که فرد چاق باید درمان شود. در حالی که شاخص بالای ۲۵ می‌تواند با رژیم غذایی سالم و ورزش، کنترل شود.

 

این پزشک عمومی با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۴۰ میلیون نفر در دنیا چاق هستند، افزود: با افراد دارای اضافه وزن، این آمار به ۱.۹ میلیارد نفر می‌رسد. یعنی یک چهارم جمعیت دنیا دچار چاقی و اضافه وزن هستند که باید درمان شوند.

 

وی گفت: یک چهارم جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران دچار چاقی و اضافه وزن هستند و باید با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی درست و ورزش، چاقی و اضافه وزن خود را کنترل کنند. 

 

دماوندی با اشاره به وجود پنج نوع درمان دارویی در دنیا برای چاقی، افزود: در ایران یک نوع کپسول از گذشته تا کنون برای درمان چاقی وجود داشته که بزودی داروی جدیدی وارد کشور خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------