رابطه آنچه می‌بینیم و فعالیت مغز در افراد مسن کاهش می‌یابد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,فعالیت مغز در افراد مسن
پژوهشگران کانادایی، در بررسی جدیدی دریافتند که رابطه میان آنچه می‌بینیم و آنچه به یاد می‌آوریم، در قدرت حافظه موثر است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از یورک‌الرت، فراموشی و افت حافظه ناشی از افزایش سن، مشکل بسیاری از افراد مسن است اما هنوز دلایل این تغییرات مشخص نیست.

 

پژوهش جدیدی که توسط دانشمندان "موسسه پژوهشی روتمان" (RRI) وابسته به بیمارستان "بایکرست"(Baycrest) در کانادا صورت گرفت، گامی به سوی تشخیص نشانه‌های فراموشی در مراحل ابتدایی به شمار می‌رود.

 

پژوهشگران در این بررسی دریافتند که در افراد مسن، رابطه ضعیف‌تری میان آنچه چشم می‌بینند و فعالیت مغز وجود دارد.

 

دکتر "جنیفر رایان"(Jennifer Ryan)، استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو و از پژوهشگران این پروژه گفت: حرکات چشم، برای گردآوری اطلاعات از محیط اطراف مهم هستند و ناحیه هیپوکامپ که مرکز حافظه در مغز است، در اتصال این اطلاعات به یکدیگر و شکل دادن به آنچه چشم می‌بیند، نقش مهمی دارد اما ما دریافتیم که شکل‌گیری حافظه بزرگسالان، مانند شکل‌گیری حافظه جوانان نیست.

 

پژوهشگران بیمارستان بایکرست، پیشتر نیز اتصالی را میان آنچه می‌بینیم و آنچه به یاد می‌آوریم، شناسایی کرده‌اند. هنگامی که چشم، جسمی را می‌بیند و جزئیات مربوط به آن را پردازش می‌کند، فعالیت مرکز حافظه مغز بیشتر می‌شود. وقتی جسمی، چندین بار دیده شود، فعالیت هیپوکامپ به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و اطلاعات جدیدتری درباره جسمی که دیده، ارائه نمی‌دهد اما این موضوع در مورد افراد مسن، تفاوت دارد.

 

پژوهشگران در این بررسی جدید دریافتند که افراد مسن‌تر، حرکات چشم بیشتری دارند اما فاقد الگوی مطابق با فعالیت مغز هستند.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,فعالیت مغز در افراد مسن

پژوهشگران، 21 فرد مسن که 64 تا 79ساله بودند و همچنین، 20 فرد جوان‌تر که بین سنین 19 تا 28 سال بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنها، تصاویری را چندین بار برای شرکت‌کنندگان نمایش دادند و حرکات چشم و اسکن مغزی افراد را هنگام نگاه کردن به تصاویر بررسی کردند. سپس، حرکات چشم شرکت‌کنندگان و فعالیت مغز آنها، برای پیش‌بینی کاهش شناختی در بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های مربوط به فراموشی مورد بررسی قرار گرفت.

 

رایان افزود: نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که چشم و مغز افراد مسن، اطلاعات را از محیط اطراف جمع می‌کنند اما به نظر می‌رسد بخش اتصال حافظه از بین رفته باشد. هنگامیکه حافظه ایجاد نشود، اشیاء برای شخص، بیگانه به نظر می‌رسند؛ حتی اگر آنها را چندین بار دیده باشد.

 

این پژوهش، در مجله "Neuropsychologia" به چاپ رسید.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------