استفاده از نشانگر فلوروسنت برای جراحی مغز



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,فلوروسنت
محققان انگلیسی دانشگاه بریستول توانستند با استفاده از یک نشانگر فلوروسنت، یک تومور مغزی را با دقت شناسایی و از مغز خارج کنند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی،‌این شیوه جراحی برای بیماران مبتلا به گلیوم که متداول ترین نوع سرطان مغز محسوب می شود، کاربرد دارد. در روش درمانی متداول این نوع سرطان، برداشتن هر میزان ممکن از تومور با استفاده از جراحی است. اما شناسایی تمام سلول های سرطانی و اجتناب از آسیب رساندن به بافت های سالم، برای جراحان امری چالش برانگیز است.

 

در این شیوه جراحی از ترکیبی موسوم به 5-aminolevulinic acid یا 5-ALA استفاده می شود که هنگام تابش نور، به رنگ صورتی می درخشد. بر اساس تحقیقات قبلی، 5-ALA پس از مصرف توسط بیمار درون سلول های سرطان سطح بالا که دارای رشد سریع هستند، تجمع می کند. بنابراین می توان از آن به عنوان یک نشانگر فلوروسنت برای شناسایی این نوع سلول ها بهره گرفت.

 

در این تحقیقات 99 بیمار 23 تا 77 ساله مبتلا به گلیوم پیش از جراحی تومور، شربتی حاوی 5-ALA را مصرف کردند. بدین ترتیب جراحان با استفاده از میکروسکوپ توانستند سلول های سرطانی درخشان را شناسایی کنند. متخصصان در هنگام جراحی این بیماران توانستند اثر فلوروسنت را در 85 بیمار تشخیص دهند و با آزمایش بافت های برداشته شده از مغز این بیماران مشخص شد بافت های مربوط به 81 بیمار از نوع سلول های سرطانی سطح بالا است.

 

از 14 بیماری که فاقد اثر فلوروسنت بودند، 7 نمونه تومور توسط آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد تمام این افراد مبتلا به سرطان سطح پایین هستند.

 

مرحله بعدی این تحقیقات استفاده از نشانگر 5-ALA برای شناسایی سلول های سرطانی سطح بالا در تومورهای مغزی کودکان و همچنین تشخیص بافت های ترمیم شده از تومورها در مغز افراد بزرگسال است.

 

نتایج این تحقیقات در کنفرانس انستیتوی ملی تحقیقات سرطان انگلیس در گلاسکو ارائه شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------