70 میلیون ضریب هوشی با یدرسانی به کودکان ایرانی اضافه شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ضریب هوشی
رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه استفاده از نمک یددار ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد،افزود:ازسال 1368 یدرسانی از طریق نمک آغاز شد و تخمین زده می شود توانسته ایم 70 میلیون ضریب هوشی(آی کیو) به کودکان ایرانی اضافه کنیم. 

دکتر فریدون عزیزی روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا،اظهار داشت:پیش بینی می شود با یدرسانی از طریق نمک طی این 30 سال از بروز 30 میلیون بیماری گواتر و 15 میلیون جراحی تیروئید جلوگیری شده است.

 

وی ادامه داد که اگر خانواده ها نمک ید دار مصرف نکنند یا از سایر نمک ها مانند نمک دریا استفاده کنند، دچار عوارض کمبود ید، افزایش بیماری گواتر و اختلال در رشد جسمی و هوشی خواهند شد.

 

** حدود 6 درصد دانش آموزان ایرانی دچار گواتر هستند

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درصد شیوع بیماری گواتر در دانش آموزان از 68 درصد در سال 1366 به حدود 6 درصد در سال جاری رسیده است.

 

گواتر به معنای هر نوع بزرگ شدگی غیرطبیعی غده تیروئید است. تیرویید غده ای کوچک در ناحیه گردن و مسئول ترشح دو هورمون مهم T3 و T4 است. هورمون‌های ترشح شده توسط تیرویید همراه جریان خون در سراسر بدن حرکت کرده و وظایف مهمی چون سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند.

 

معمولا گواتر بدون علامت است. ولی ممکن است این بیماری با نشانه‌هایی همراه باشد. تورم گلو، تنگی گلو، مشکل بلع، سرفه، خستگی، اختلال در تنفس، تپش قلب، بیش‌فعالی، افزایش تعریق، حساسیت نسبت به گرما، افزایش اشتها، ریزش مو، عدم تحمل سرما، یبوست، فراموشی، تغییر خلق و خو و افزایش وزن، می تواند از نشانه‌های گواتر باشد.

 

وی یکی از عوارض کمبود ید را بروز بیماری گواتر اعلام کرد و افزود: از سال 1368 که نمک یددار به تدریج در جامعه توزیع و مصرف شد، شاهد روند کاهشی گواتر در دانش آموزان هستیم.

 

عزیزی اضافه کرد که کمبود ید علاوه بر بروز بیماری گواتر، می تواند فرد را دچار کاهش رشد ذهنی و جسمی، کمبود حافظه و کمی ضریب هوشی و اختلالات عصبی- روانی کند.

 

** نیاز به ید در دوران بارداری 2 برابر می شود

وی به افزایش نیاز به ید در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: نیاز به ید در دوران بارداری 2 برابر می شود و مادران باردار باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

 

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با برنامه هایی از جمله یدوفولیک در سراسر کشور در تلاش هستیم نیاز مادران برطرف شود.

 

عزیزی به امکانات تشخیصی بیماری های غدد در کشور اشاره کرد و گفت: در دهه های 40 و 50 امکانات تشخیصی بیماری های غدد در کشور بسیار محدود بود و در آن زمان بیشتر تشخیص های بالینی بوده است.

 

وی اظهار داشت: امروز در بیشتر استان ها امکانات مطلوبی برای تشخیص وجود دارد و به همین دلیل، مراجعه این بیماران از اقصی نقاط به چند کلان شهر مانند تهران، شیراز و اصفهان، تقریبا متوقف شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------