درمان بیماری آسیب حاد کلیوی با اوریگامی DNA



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بیماری  کلیوی
یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی با استفاده از اوریگامی DNA نانوساختارهایی ساختند که بر روی مقابله با بیماری آسیب حاد کلیوی اثربخش بوده و می‌ تواند آن را درمان کند. 

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، سالانه 13.3 میلیون مورد جدید مبتلا به آسیب حاد کلیوی (AKI) شناسایی می ‌شود، در این بیماری ضایعات نیتروژنی به سرعت تشکیل شده و خروجی ادرار معمولا در مدت چند ساعت یا چند روز کاهش می ‌یابد و در نهایت عوارض شدیدی برای بیمار به همراه دارد.

 

سالانه 1.7 میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می ‌دهند. در حال حاضر درمان این بیماری با چالش‌هایی همراه است.

 

هائو یان و همکارانش از دانشگاه ویسکوسین مادیسون مقاله ‌ای در نشریه Nature Biomedical Engineering به چاپ رساندند که در آن روشی جدید برای مقابله و درمان این بیماری ارائه شده ‌است. آنها از نانو ذرات خودآرا استفاده کردند.

 

این گروه تحقیقاتی با استفاده از اوریگامی DNA موفق به طراحی و ساخت اشکال مختلفی نظیر مثلث، لوله ‌ای و مستطیلی از DNA شدند. این ساختارهای خودآرا از جنس DNA در کلیه جمع می‌شوند.

 

یان می‌گوید: « همکاری مشترک میان متخصصان چند رشته منجر به ارائه روشی شد که در آن از نانوساختارهای اوریگامی DNA برای درمان آسیب ‌حاد کلیوی استفاده می‌شود. این دستاورد افق‌های تازه‌ای در تحقیقات فناوری ‌نانو DNA ایجاد می‌کند.»

 

این گروه اقدام به آزمایش این نانوساختارها روی کلیه‌ موش و سلول‌های کلیه در جنین انسان کردند. نتایج یافته ‌های آنها نشان داد که تجمع این نانوساختارها از کلیه محافظت کرده و دردهای کلیه را تسکین می‌دهد.

 

آنها دریافتند که نانوساختارهای مستطیلی می‌توانند با موفقیت از کلیه محافظت کنند و همچنین رهاسازی دارو را در کلیه انجام دهند.

 

محققان با استفاده از روش PET از سیستم زنده‌ی حاوی نانوساختار DNA تصویربرداری کردند. آنها از برچسب رادیویی برای ایجاد امکان رصد این ساختارها در تصویربرداری PET استفاده کردند.

 

اسکن PET نشان داد که این نانوساختارها به‌ صورت ترجیحی در کلیه‌ موش تجمع پیدا می ‌کنند. از میان سه شکل مختلف، نانوساختارهای مستطیلی اثربخشی بیشتری دارند. یکی از مزیت‌های این روش آن است که سیستم ایمنی بدن را تحریک نمی‌کند و اثرات آلرژی روی بدن ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------