رشد مجدد مو روی پوست زخمی و آسیب دیده



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, رشد مجدد مو
محققان دانشکده پزشکی نیویورک به روشی دست یافتند که رویش مجدد مو روی پوست زخمی و آسیب دیده را امکان پذیر می کند. این روش علاوه بر امکان رویش مجدد مو در افراد دچار سوختگی، می تواند در درمان ریزش مو بر اثر افزایش سن نیز موثر باشد. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان مسیرهای سیگنالینگ متفاوتی را در پوست آسیب دیده موش های آزمایشگاهی بررسی و روی سلول هایی به نام فیبروبلاست تمرکز کردند. این سلول ها عامل ترشح کلاژن در پوست هستند. کلاژن یک پروتئین حیاتی است که مسئولیت حفظ شکل و مقاومت پوست و مو را برعهده دارد.

 

به عنوان بخشی از این پروژه، محققان نوعی مسیرهای سیگنالینگ به نام مسیر سیگنالینگ «سونیک هچ ‌هاگ » (Sonic hedgehog) را تحریک کردند که توسط سلول ها برای ارتباط با یکدیگر استفاده می شود. این مسیر در مراحل اولیه رشد جنین به ویژه زمان شکل گیری فولیکول های مو بسیار فعال است، ولی در پوست زخمی و آسیب دیده فرد بالغ غیر فعال می شود. محققان احتمال می دهند دلیل عدم رشد مو روی پوست زخمی و آسیب دیده همین عامل باشد.

 

نتیجه این مطالعه نشان می دهد تحریک سلول های فیبروبلاست از طریق مسیر سیگنالینگ سونیک هچ ‌هاگ می تواند کلید رشد مو روی زخم باشد. محققان در تلاشند تا توانایی جنینی این مسیر را بازیابی کنند. این روش علاوه بر امکان رویش مو در افراد دچار سوختگی، می تواند در درمان ریزش مو بر اثر افزایش سن نیز موثر باشد، همچنین می تواند منجر به روش های درمانی جدید و داروهای موثر برای رفع این عارضه شود.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------