مادر شدن، ساختار مغزی زنان را تغییر می‌دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ساختار مغزی زنان
مادر شدن ساختار مغزی زنان را تغییر داده تا ارتباط بین مادر و فرزند بعد از تولد راحت‌تر شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز، در حال حاضر بسیاری از تحقیقات در مورد روابط بین مادر و نوزاد بعد از زایمان است، اما در این تحقیق به تغییرات مغزی مادر پیش از تولد تمرکز شده است.

 

از موارد بررسی شده در این تحقیق آغاز ارتباط چهره به چهره مادر و نوزاد است. محققان دریافتند این ارتباط بین مادر و نوزاد از پیش از تولد شکل می‌گیرد و هر چه تغییرات ایجاد شده در سیستم عصبی مادر در زمان بارداری و زایمان زیاد باشد، ارتباط بیشتری بین مادر و نوزاد ایجاد خواهد شد.

 

این تحقیق توسط محققان دانشگاه تورنتو کانادا و دانشگاه هوفیر لیورپول صورت گرفته است.

 

محقق این تحقیق، دیوید هیلی، استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو اظهار کرد: برقراری ارتباط زود هنگام بین مادر و نوزاد در رشد نوزاد تاثیر زیادی دارد و این رابطه لحظه‌ای ایجاد نمی‌شود، بلکه از دوران بارداری آغاز شده و بعد از تولد نوزاد توسعه می‌یابد.

 

در این تحقیق، ۳۹ زن باردار ۲۲ تا ۳۹ ساله با ویژگی‌های قومی و نژادی مختلف شرکت داشتند که بسیاری از این زنان تحصیلکرده بودند.

 

شرکت‌کنندگان طی سه ماهه سوم بارداری و سپس سه تا پنج ماه بعد از زایمان مورد آزمایش قرار گرفتند و طی آزمایش، فعالیت مغزی آنان توسط EEG (دستگاهی که فعالیت‌های الکتریکی مغز را نشان می‌دهد) اندازه‌گیری شد.

 

به این ترتیب، محققان، تغییرات در فعالیت مغز را پیش از زایمان تا بعد از تولد بررسی و ارتباطات بین مادر و نوزاد را بر اساس تغییر فعالیت مغزی توصیف کردند.

 

نتایج نشان داد که افزایش واکنش‌های مربوط به قشر مغزی مادران نسبت به چهره نوزادان از دوره قبل از تولد تا پس از تولد در ارتباط است.

 

محققان دریافتند که تغییرات ایجاد شده در مغز مادران در ارتباط بین مادر و نوزاد تاثیر می‌گذارد و هرچه تغییرات بیشتر باشد، پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد نیز بیشتر خواهد شد.

 

گام بعدی در این تحقیق، بررسی چگونگی برقراری ارتباط بین شبکه‌های احساسی و شناختی در مغز و تغییرات در ارتباطات عصبی بین این شبکه‌ها در درک سیگنال‌های عاطفی بین والدین و نوزادان است.

 

نتایج این تحقیق در نشریه the Society for Research in Child Development منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------