تبدیل سلول های پوست به سلول های ایمنی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سلول های ایمنی
گروهی از محققان دانشگاه لوند سوئد توانستند برای اولین بار سلول های پوستی موش و انسان را با برنامه ریزی مجدد به نوعی از سلول های ایمنی موسوم به سلول های دندریتیک تبدیل کنند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، سلول های دندریتیک نقش نگهبانان سیستم ایمنی را بر عهده دارند. وظیفه این سلول ها اسکن بافت های بدن برای شناسایی ذرات خارجی از جمله باکتری ها، ویروس ها یا سلول های سرطانی و نابودسازی آن ها است. این سلول ها، ذرات خارجی را به قطعات کوچک تر که به عنوان آنتی ژن شناخته می شوند، تبدیل کرده و در اختیار سلول های قاتل سیستم ایمنی (سلول های T) قرار می دهند.

 

محققان برای تبدیل سلول های پوست به سلول های دندریتیک از فرآیندی موسوم به برنامه ریزی مستقیم استفاده کردند که تنها در مدت 9 روز سلول ها را تبدیل می کند. برای این منظور سه پروتئین PU.1.، IRF8 و BATF3 را که برای تغییر ماهیت سلول های پوست موش و انسان به سلول های دندریتیک لازم و کافی هستند، شناسایی کردند.

 

سلول های دندریتیک که با استفاده از این فرایند تولید می شوند، دقیقا مانند سلول های دندریتیک طبیعی قابلیت به دام انداختن و ارائه آنتی ژن ها را به سلول های قاتل سیستم ایمنی دارند. همچنین محققان قبل از تقابل سلول های دندریتیک با ارگانیسم ها می توانند با ارائه آنتی ژن های مناسب به آن ها در محفظه های آزمایشی، این سلول ها را به سوی هدف های خاص در بدن هدایت کنند.

 

این تحقیقات زمینه را برای توسعه استراتژی های جدید به منظور ایمونوتراپی تومورهای سخت و انواع سرطان خون فراهم می کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Immunology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------