تشخیص سرطان ریه از روی "کت اسکن" با دقت ۸۰ درصدی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سرطان ریه
محققان دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» آمریکا یک مدل رایانه ای از ریه ساختند که تشخیص سرطان ریه را بدون نیاز به جراحی و نمونه برداری امکان پذیر می کند.

 به  گزارش ایرنا ،محققان با استفاده از این تکنیک جدید توانستند با تصویربرداری کامپیوتری بخش های مختلف یک تصویر اسکن CAT از ریه را به دقت بررسی کرده و وجود تومورهای بدخیم و خوش خیم در آن را با دقت 80 درصد تشخیص دهند. روش های متداول رادیولوژی امکان تشخیص این تومور را با دقت 60 درصد فراهم می کنند.

 

این تکنیک جدید از فناوری آموزش عمیق به منظور تجزیه و تحلیل اسکن CAT حاوی تصویر رگ های خون رسان به بخش هایی از ریه که احتمالا درون آن ها توموری در حال رشد است، بهره می برد. 

 

این مدل کامپیوتری قابلیت های اسکن CAT از ریه را یک گام به جلو برده و نیاز به جراحی تشخیصی و نمونه برداری را منتفی کرده است. 

 

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان و دومین سرطان شایع است. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. مطالعات نشان می دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است.

 

سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای 65 سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از 45 سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان 70 سال است. از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود و این آمار در میان زنان، یک از 17 زن است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Radiology منتشر شده است.

 

{کت اسکن دستگاهی که تصویری از بافت‌های نرم بدن و مغز را نشان می‌دهد}

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------