درمان ام اس با سلول های ایمنی روده



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, درمان ام اس
محققان دانشگاه تورنتو کانادا با همکاری محققان دانشگاه سانفرانسیسکو دریافتند روده انسان دربرگیرنده سلول های ایمنی کلیدی است که موجب کاهش التهاب مغز در افراد مبتلا به ام اس می شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این سلول های ایمنی که «پلاسماسل» نام دارند، پادتنی موسوم به Immunoglobulin A یا IgA تولید می کنند که پس از وارد شدن به جریان خون به مغز رسیده و موجب از بین رفتن التهاب آن می شوند.

 

محققان در آزمایشات کلینیکی روی موش ها و نمونه بافت بیماران مبتلا به ام اس توانستند مکانیزم سلولی و مولکولی عملکرد این پادتن را کشف کردند.

 

این اولین بار است که پلاسماسل های تولیدکننده IgA در فرآیند یک بیماری مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند تا روش های دستکاری آن ها برای درمان بیماری های التهاب عصبی شناسایی شود.

 

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد؛ ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند.

 

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود. زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.

 

بر اساس گزارشات بیش از 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند. ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده شایع ترین اشکال ام اس هستند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------