اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

خطرات ماده غذایی دوست داشتنی/با «نمک» ها مراقب باشند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, ماده غذایی
نمک به عنوان مهم ترین چاشنی غذایی، علاوه بر استفاده در پخت و پز، پای ثابت سفره ایرانی هاست. در حالی که مصرف زیاد این ماده غذایی، تهدید جدی برای سلامت انسان است. 

به گزارش مهر، نمک به عنوان یک چاشنی غذایی، نقش مهمی در غذای ما ایرانی ها دارد، بطوریکه این ماده غذایی را می توان در تمامی محصولات و فرآورده‌های غذایی و خوراکی ها، به راحتی یافت. کمتر غذا و خوراکی را می توان یافت که «نمک» نداشته باشد.

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی پرنمک می‌تواند خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و آریتمی را افزایش دهد.

 

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی ضربان قلبی نامنظم است که منجر به لخته شدن خون و مشکلات دیگر می‌شود. میلیون‌ها نفر در جهان به این مشکل دچارند و در معرض ریسک بیشتری نسبت به سکته و نارسایی قلبی هستند.

 

نتایج یک پژوهش بر روی ۷۱۶ مرد و زن میانسال فنلاندی در مدت ۱۹ سال؛ نشان داد که ۷۴ نفر از مشارکت‌کنندگان دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند.

 

پس از بررسی چندین عامل محتمل دیگر شامل سن، چربی بدن، فشار خون و استعمال دخانیات پژوهشگران متوجه شدند که مصرف نمک به تنهایی نسبت مستقیمی با ابتلا به این عارضه دارد و کسانی که میزان نمک بیشتری در غذای آنها داشتند صرفنظر از عوامل دیگر نسبت به کسانی که نمک کمتر مصرف می‌کردند دچار درجه بالاتری از فیبریلاسیون دهلیزی بودند.

 

این پژوهش پیشنهاد می‌کند که افراد برای پیشگیری از عوارض قلبی مصرف نمک را دررژیم غذایی خود محدود کنند. به ویژه باید در نظر داشت که بسیاری از غذاها و حتی مواد خوراکی آماده همچون غذاهای فرآوری شده میزان بالایی از نمک را در خود دارند.

 

چاقی در ایران رو به افزایش است

فرشته فزونی رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهبود وضعیت تغذیه یکی از شاخص‌های توسعه‌ دانست و گفت: تغذیه یکی از مسائل مهم و جدی در حوزه سلامت عمومی و توسعه ملی است و بهبود وضعیت تغذیه یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه محسوب می‌شود که همواره موردتوجه برنامه ریزان و مسئولان بهداشتی جامعه قرار دارد.

 

وی با اشاره به روند رو به رشد بیماری‌های غیر واگیر در تمامی کشورها، الگوی تغذیه‌ای ناسالم  را مهم‌ترین عامل خطر  در بروز بیماری‌های غیر واگیر برشمرد و افزود: فشارخون بالا، رژیم غذایی ناسالم، توده بدنی نامناسب، تحرک ناکافی، دیابت، استعمال دخانیات، آلودگی هوا، خطرات شغلی و کلسترول بالا به‌عنوان عوامل خطر بروز بیماری‌های غیر واگیر معرفی‌شده‌اند که نیمی از این عوامل (فشارخون بالا، رژیم غذایی ناسالم، توده بدنی نامناسب، دیابت و کلسترول) با تغذیه مرتبط هستند. بنابراین برای کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر در جامعه باید آموزش الگوی صحیح تغذیه موردتوجه قرار گیرد.

 

به گفته این کارشناس تغذیه، امروزه با توجه به افزایش مصرف فست فودها ، غذاهای آماده  و کم‌تحرکی شاهد شیوع اضافه‌وزن و چاقی در جامعه هستیم و بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته در کشور حدود ۶۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال (میانسال و سالمند) دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.

 

وی با اشاره به روند رو به رشد بروز چاقی در تمامی دنیا، شیوع  اضافه‌وزن و چاقی در گروه سنی کودکان و نوجوانان را یکی از معضلات حوزه سلامت برشمرد و خاطرنشان کرد: برنامه‌های متعددی نظیر ترویج تغذیه سالم، فرهنگ‌سازی، پیشگیری و کنترل چاقی در گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه نوجوانان، پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها و مکمل یاری در این راستا انجام می‌گیرد.

 

ایرانی ها بیش از اندازه نمک می خورند

زهرا عبداللهی رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شوند و شامل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی هستند، گفت: تغذیه نقش مهمی در کنترل و پیشکیری از بیماری‌های غیرواگیر دارد. در عین حال۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور اضافه وزن و چاقی دارند که خود این عامل دیابت، فشارخون و انواع سرطان‌هاست.

 

وی افزود: بر همین اساس یکی از اقدامات مهم بازنگری قند، نمک و چربی در محصولات غذایی است و متاسفانه ایرانیان بیش از حد قند، نمک و چربی مصرف می کنند و به همین دلیل باید قند، نمک و چربی در محصولات غذایی کاهش پیدا می کرد که با همکاری صنایع غذایی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد محصولاتی در بازار داریم که قند، نمک و چربی آنها کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر ۴۰ محصول داریم که قند آنها کاهش پیدا کرده است.

 

عبداللهی با بیان اینکه مهم‌ترین منبع دریافت نمک در کشور ما نان است، گفت: ایرانی ها به طور متوسط روزانه حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ گرم نان می‌خورند و میزان نمک در نان‌ها ۲ تا ۲.۳  درصد بود. بر این اساس حدود ۶ گرم نمک دریافتی مردم از طریق نان است؛ در حالی که میزان توصیه شده مصرف نمک ۵ گرم در روز است. با بازنگری استانداردها میزان نمک در نان به کمتر از یک درصد کاهش یافت و بنابراین روزانه۳ گرم از نان دریافت نمک می‌شود.

 

عوارض مصرف زیاد چیپس و اسنک

سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه چیپس و اسنک های پف شده یا غلات حجیم شده به دلیل داشتن مقدار زیاد مواد افزودنی نباید بیش از حد مصرف شود، گفت: مصرف زیاد این گونه خوراکی ها، کبد، قلب و جریان خون را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب بیماری های مختلف از جمله فشار خون می شود.  

 

وی تصریح کرد: این دسته از خوراکی ها حاوی مواد افزودنی و نمک های فراوان هستند و مصرف زیاد آنها سلامت بدن را به خطر می اندازد.  

 

مظهری اظهار داشت: استفاده بی رویه از تنقلاتی که دارای رنگ های خوراکی، نمک و مواد افزودنی اند به عنوان ماده ای سمی برای بدن و اندام های داخلی محسوب می شوند و باید از مصرف زیاد آن پرهیز کرد.  

 

وی با اشاره بر بیماری های ناشی از رنگ های خوراکی و نمک ها، تصریح کرد: نمک های فراوان موجود در چیپس و اسنک های پف شده زمینه سرطان، فشار خون، آسیب به چشم، قلب و کلیه را ایجاد خواهد کرد.  

 

بیشترین علت مرگ و میرها در ایران

محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، گفت: دیابت، فشارخون، سکته های مغزی و قلبی، پوکی استخوان، نارسایی های کلیوی و بسیاری از سرطان ها مانند سرطان پستان به عوامل تغذیه ای نسبت داده می شوند و غذا در مرگ و میرهای ناشی از آن تاثیر جدی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوهای غذایی از فرم سنتی به صنعتی در خانواده ها مسئله بسیار مهمی است، یادآور شد: میزان مصرف روزانه نمک در کشور ما دو برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------