برنامه‌ وزارت بهداشت برای "دهانی عاری از دندان پوسیده" در دانش‌آموزان



 اخبارپزشکی  ,خبرهای  پزشکی,وزارت بهداشت

دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت از ادامه طرح فلورایدتراپی در دانش آموزان و گسترش آن به مقطع دبیرستان در سال جاری خبر داد.

سعید عسگری در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای حمایت از خدمات سلامت دهان گفت: از سال گذشته شورای سلامت دهان با حضور صاحب‌نظران مختلف در عرصه علوم دندانپزشکی تشکیل شده و ریاست مستقیم این شورا بر عهده شخص وزیر است. تشکیل شورای سلامت دهان زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت، اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد که در دولت تدبیر و امید رسیدگی به موضوع سلامت دهان مردم از اولویت بالایی برخوردار شده است.

وی افزود: بر این اساس، با اینکه در لایحه بودجه برای طرح تحول سلامت دهان بودجه مناسب و مستقیمی دیده نشده‌ است، اما با اتکا به منابع درونی و البته ناکافی وزارت بهداشت، سهمی هر چند کوچک، برای سلامت دهان در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در این شورا شیوه‌های کارآمد و علمی مختلفی در خصوص ارائه خدمات سلامت دهان به مردم و خصوصا گروه‌های سنی هدف مشخص شده است، اما تا کنون بودجه فلورایدتراپی دانش‌آموزان شش پایه ابتدایی در سال تحصیلی جاری تامین و عملیاتی شده است.

عسگری از ادامه برنامه فلوراید تراپی ویژه دانش آموزان و گسترش آن به مقطع متوسطه خبر داد و گفت: در این طرح مهم و عظیم ملی از سال تحصیلی آینده با هر سال پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم، با آنها به دوره متوسطه پیش خواهیم رفت، به نوعی که در پایان دوره مورد توافق با وزارت آموزش و پرورش یعنی شش سال بعد، دانش آموزان سال ششم کنونی به سال اخر متوسطه رسیده و سالانه دو نوبت مورد فلوراید تراپی قرار گرفته باشند.

وی افزود: انتظار می‌رود که این اقدام بهداشتی در کنار رعایت موازین بهداشتی خانواده‌ها و خصوصا ایجاد عادات مثبت بهداشت دهان در فرزندان، باعث کاهش معنی‌دار شاخص پوسیدگی در پایان برنامه شود. در مجموع با استفاده از روش‌های مختلف پیشگیری تلاش می‌شود تا تعداد دانش آموزان با دهانی عاری از دندان‌های پوسیده در طی سال‌های آتی به تدریج افزایش یابند و به این ترتیب طی یک تا دو دهه آینده به موقعیتی برسیم که اکثر بچه ها از سلامتی کامل دهان و دندان برخوردار باشند و در نهایت به خدمات درمانی کمتری در نظام ارایه خدمات سلامت دهان نیاز باشد.

دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه بسیاری از خدمات دندانپزشکی برای مردم واقعا ضروری است و در عین حال جزو بسته خدمات بیمه‌ها نیست، ادامه داد: برخی خدمات نیز وجود دارند که هیچ دولتی در دنیا پرداخت آنها را متقبل نمی‌شود. آنچه اهمیت دارد حرکت به سوی افزایش پوشش بیمه از نظر سطح پوشش برای مردم و وسعت عمق و تنوع خدمات قابل ارایه به افراد تحت پوشش است. این کار نیازمند بودجه‌های مستقیم و منابع مالی قابل توجه است که البته در صورت اهتمام دولت و خصوصا مجلس شورای اسلامی در تخصیص منابع مورد نیاز، قابل تحقق است.

وی تصریح کرد: درباره پرداخت از جیب مردم بابت خدمات دندانپزشکی، باید همه سعی کنند تا بتوان مصوبه قانونی برنامه چهارم و پنجم توسعه را بالاخره به نتیجه رساند. طبق این مصوبه‌ها، باید سهم پرداختی مردم را به ۳۰ درصد هزینه های درمانی و سهم دولت را به ۷۰ درصد رساند. البته مردم کشور طعم شیرین کاهش پرداخت از جیب را در بیمارستان های دولتی از نزدیک چشیده اند و دیده اند که پس از سالها، هم اکنون نگرانی اصلی بیمار و به خصوص خانواده اش هزینه های کمرشکن درمانی نیست و می‌توانند بدون دغدغه جدی مالی، به خوب شدن بیمارشان بیندیشند. بنابراین می توان تصور کرد که در صورت تامین منابع مالی، تا حدودی این رویه به حوزه سلامت دهان نیز تسری پیدا کند.


  اخبار  پزشکی  -  ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------