استعفای وزیر بهداشت دروغ 13 بود



 اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی, قائم مقام وزیر بهداشت

قائم مقام وزیر بهداشت ضمن تشریح برخی مصوبات روز گذشته مجلس برای حوزه سلامت، درباره برخی مسائل مانند فوت بهیار زاهدانی، وضعیت تعرفه‌های 95، شایعه استعفای وزیر بهداشت، وضعیت تخصیص بودجه‌های سال 94 و ... توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایسنا ، دکتر ایرج حریرچی در نخستین نشست خبری وزارت بهداشت در سال جدید به مصوبات روز گذشته مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: روز گذشته مصوبات مهمی از سوی مجلس تصویب شد. بر این اساس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دائمی شد و تصویب برنامه اجرایی سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی یکی از وظایفی است که این شورا هر ساله به عهده دارد.

مصوبات مهم مجلس

وی افزود: همچنین ماده 9 این لایحه، تکلیف بیمه‌ تکمیلی و نوع قراردادها را مشخص کرد؛ به طوریکه بیمه تکمیلی را خارج از بسته بیمه پایه سلامت برای دستگاه‌های دولتی منع کرد و وزارت اقتصاد و رفاه مامور نظارت بر این موضوع شدند. همچنین شورای عالی بیمه سلامت مکلف شد که هر ساله قبل از انتهای سال، تعرفه‌های درمان بخش خصوصی و دولتی را با حق فنی یکسان و واقعی که جزو بند 6 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، را تعیین کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت، انجام آزمایش اجباری برای تایید سلامت تمام رانندگان وسایل نقلیه عمومی را از دیگر مصوبات مجلس دانست و گفت: متاسفانه هفت درصد درآمد ناخالص ملی ما صرف درمان مصدومیت‌های ناشی از تصادفات می‌شود.

حریرچی ادامه داد: همچنین مجلس مصوبه مهمی را در بررسی احکام داشت و مالیات بر سیگار و کالاهای آسیب‌رسان را نیز تصویب کرد؛ بطوریکه در این زمینه 1560 میلیارد تومان منبع جدید ایجاد شد و مهم‌تر از همه، این کار باعث کاهش مصرف سیگار می‌شود.

علت فوت بهیار زاهدانی مشخص است اما اعلام نمی‌کنیم

وی در ادامه به خبر فوت بهیاری زاهدانی در شیفت کاری خود که گفته شده بود به دلیل فشار کاری زیاد فوت کرده اشاره کرد و گفت: اولا که به خانواده این فرد تسلیت می‌گوییم. البته این همکار ما بعد از شش روز مرخصی به سر کار آمده است و این حادثه نیز در ابتدای شیفت‌شان اتفاق افتاده است و تمام بخشی که این همکارمان در آن فعالیت داشته تنها یک بیمار داشته است. البته علت فوت وی برای ما دقیقا مشخص است اما ما مجاز نیستیم که علت را اعلام کنیم. بنابراین نباید این موضوع را به چیزهای دیگری نسبت دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره چرایی هزینه از سوی وزارت بهداشت برای ایجاد برنامه‌هایی چون استودیوی سلامت که از تلویزیون پخش می‌شود، گفت: مهم‌ترین کار حوزه بهداشت و درمان این است که ما با مخاطبان‌مان صحبت کنیم و خطرات ناشی از بیماری‌ها را کاهش دهیم. بر این اساس اقدامات پیشگیرانه از طریق آموزش بهداشت، ارتقای خودمراقبتی و پیشگیری انجام می‌شود و مهم‌ترین بستر برای این کار نیز رسانه است. البته مطمئن باشید که آنچه برای این کار هزینه شده با سخت‌گیری و به طور معقول بوده است. باید توجه کنیم که مهم‌ترین رسانه‌ای که در حال حاضر می‌تواند کار اطلاع‌رسانی را انجام دهد، صداوسیماست و استفاده از آن مقتضیات خاص خود را دارد.

وزارت بهداشت همچنان در انتظار نتیجه شورای عالی بیمه برای تعرفه‌های 95

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره وضعیت تعرفه‌های پزشکی سال 95، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، مجموعه شورای عالی بیمه و دولت مکلفند که تعرفه را قبل از سال جدید و با قیمت واقعی مشخص کنند. در این زمینه وزارت بهداشت از آبان ماه پیشنهادات خود را ارائه داده و در شورای عالی بیمه نیز مذاکراتی انجام شده است.

وی افزود: مسلما در کشوری که تورم وجود دارد، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها کمی تحمیلی است؛ به ویژه در شرایطی که دستمزدها و حقوق را افزایش می‌دهیم. بنابراین از آنجایی که حوزه سلامت حوزه‌ای خدماتی است اکثر هزینه‌های آن مبتنی بر نیروی انسانی بوده و قاعدتا با ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، هزینه‌هایش افزایش می‌یابد.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ما پیشنهادات متعددی را با سناریوهای متعدد درباره نحوه تامین منابع لازم و میزان افزایش تعرفه‌ها ارائه داده‌ایم، گفت: بر این اساس امیدواریم دوستان در شورای عالی بیمه زودتر به نتیجه برسند.

شایعه استعفای وزیر بهداشت دروغ 13 بود

حریرچی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره شایعه استعفای وزیر بهداشت، گفت: واقعیت این است که ما گاهی از شرایطی که ایجاد می‌شود گله‌مندیم و با مبانی تشنگی قدرت می‌خواهیم افرادی را که شیفته خدمت هستند، تهدید کنیم و این موضوع منجر به بروز مشکل می‌شود. همه می‌دانند که وزیر بهداشت با چه شرایطی وزارت را قبول کردند و سطح علمی و موقعیت اجرایی‌شان از دهه 60 برای همه مشخص است.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت، معتقد است تنها راهی که می‌تواند کشور را از مشکلات موجود برهاند، اعتدال و توجه به اصول تدبیر و امید است، گفت: بنابراین قویا کار می‌کنند و می‌بینیم که در هفت روز هفته به صورت 24 ساعته به طور موثر وقت می‌گذارند. بنابراین این خبر را می‌توان به عنوان دروغ 13 نامگذاری کرد.

ترجیح می‌دهیم که گلایه‌هایمان را از وضعیت بودجه 94 در همان سال بگذاریم

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تخصیص بودجه‌های سال 94، گفت: ترجیح می‌دهیم که گلایه‌هایمان درباره وضعیت بودجه 94 را در سال 94 باقی بگذاریم و می‌دانیم که دولت نیز تمام تلاشش را در این زمینه انجام داده است. با توجه به کاهش یک سومی قیمت نفت، دولت تدبیری انجام داد تا در سطح عمومی مشکلی ایجاد نشود. در حوزه وزارت بهداشت نیز ما کار طرح تحول سلامت را با نفت 120 دلاری آغاز کردیم و انتظارمان این بود که بودجه حداقل متناسب با نرخ تورم و مقتضیات کشور افزایش یابد، اما در عین حال علیرغم همه مشکلات کوچک‌ترین خدشه‌ای در خدمات ایجاد نشد و حتی شاهد گسترش پوشش خدمات نیز خواهیم بود.

سال 95؛ سال طلایی برای وزارت بهداشت

حریرچی با بیان اینکه امسال از نظر بهره‌برداری از تخت‌های بیمارستانی جدید، طلایی‌ترین سال کشور خواهد بود، گفت: همچنین از نظر کلینیک‌های ویژه‌ای که خدمت‌رسانی کنند و نظام ارجاع را عملیاتی کنند استثنایی‌ترین سال خواهد بود و امیدواریم با کمک دولت در سال 95 هم بتوانیم بیش از پیش خدمت‌رسانی کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره وضعیت کسری‌های وزارت بهداشت در سال 95 و وضعیت مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها، گفت: کلیدی‌ترین مشکل ما که نظام سلامت را شدیدا تحت تاثیر قرار داده، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالباتمان است.

وی با بیان اینکه مجموعه اسناد سال 94، 12 هزار و 930 میلیارد تومان است، گفت: از این میزان به طور رسمی تا آخر اسفند 94، 10 هزار و 755 میلیارد تومان از اسناد را به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال کردیم و با آنها به توافق رسیدیم که این اسناد را پرداخت کنند، اما از این میزان سند ارسالی، 4 هزار و 524 میلیارد تومان پرداخت شده و شش هزار و 230 میلیارد تومان آن باقی مانده است. بر این اساس سازمان بیمه تامین اجتماعی 4هزار و 533 میلیارد از مطالبات را پرداخته و 2هزار و 649 میلیارد از مطالباتش باقی مانده است. همچنین سازمان بیمه سلامت ایرانیان از 5هزار و 424 میلیارد سندی که باید پرداخت می‌کرده تنها یکهزار و 532 میلیارد را پرداخت کرده است.

حریرچی با بیان اینکه ما شرمنده پرسنل و پزشکانی هستیم که آنها را اجبار کردیم به صورت تمام وقت فعالیت کنند، گفت: البته تاخیری که در پرداخت‌های پرسنلی داریم کمتر از تاخیرهای بیمه‌ها است.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره میزان کسری وزارت بهداشت نیز گفت: هرچند کسری‌ها در این حوزه زیاد است، اما با توجه به اینکه دولت و مجلس با اعتبارات هدفمندی و ارزش افزوده، بسیاری از این موارد را جبران کردند، میزان قابل توجهی از فاصله ما در این زمینه کاهش یافته است. البته اکنون باید ببینیم که وضعیت بودجه 95 به چه صورت خواهد بود.

وی با بیان اینکه آنچه را که به معنی واقعی کسری داریم، در زمینه عدم پرداخت مطالبات‌مان از سوی بیمه‌ها‌ست، گفت: سایر خدمات‌مان را با توجه به بودجه مصوب در سال 95 تنظیم می‌کنیم.

53 قلم داروی جدید بیمه شد

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بیمه شدن 53 قلم داروی جدید، گفت: در دولت قبل اطلاع‌رسانی شد که 224 قلم از داروهای شیمی درمانی و بیماران خاص تحت پوشش بیمه قرار گرفت که این موضوع عملیاتی نشده بود و بعد از اصلاح در مصوبه‌ای، روز گذشته بیمه 53 قلم دارو در دولت تصویب شده است.

حمایت از زوج‌های نابارور راهی برای رسیدن به اهداف سیاست‌های جمعیتی

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت بهداشت در زمینه حمایت از زوج‌های نابارور، گفت: یکی از موثرترین و در دسترس‌ترین راه‌ها برای رسیدن به اهداف سیاست‌های جمعیتی، حمایت از زوج‌های نابارور است. البته برخی از ناباروری‌ها ناشی از ازدواج دیرهنگام و تاخیر در سن حاملگی است و بیمه نیز از این موضوع حمایت چندانی انجام نمی‌دهد. در عین حال خدمات ناباروری نیز گران هستند و بیشتر از سوی بخش خصوصی ارائه می‌شوند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت برنامه‌های وسیعی در این زمینه دارد، گفت: بر این اساس برای حمایت از زوج‌های نابارور از کف هرم آغاز می‌کنیم و اقشار محروم و آسیب‌پذیر را در این زمینه حمایت کرده و مراکز درمان ناباروری جدید ایجاد می‌کنیم.

تجمیع بیمه‌ها اجتناب‌ناپذیر است

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تجمیع بیمه‌ها، گفت: این موضوع محتوم و اجتناب‌ناپذیر است و هر کشوری که به موفقیت عمده در حوزه سلامت رسیده این کار را انجام داده است. البته در زمینه تجمیع بیمه‌ها در سطح دولت و مجلس اقداماتی در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه منتهی شود.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرمایه‌گذاری‌های وزارت بهداشت در حوزه بیمارستان‌سازی، گفت: پروسه سرمایه‌گذاری به ویژه درباره بیمارستان هم از نظر مطالعات و هم از نظر نتیجه طولانی مدت است، البته ما از سرعتی که در حال حاضر در این زمینه وجود دارد به طور نسبی رضایت داریم، اما اینکه بگوییم سرمایه‌گذاری انجام شده و زمینی به سرمایه‌گذار تحویل داده شده باشد، اینگونه نبوده است اما امیدواریم برخی از همکاری‌ها طی چند ماه آینده عملیاتی شود.

انتظار از بخش خصوصی و نظام پزشکی

وی در ادامه به سوال خبرنگاری درباره چگونگی فعالیت بخش خصوصی در نوروز 95 پاسخ داد و گفت: در این زمینه ما از بخش خصوصی گلایه‌مند هستیم؛ البته این بخش در مواردی خدمات مناسبی انجام می‌دهد و به نظام سلامت کمک می‌کند که مهم‌ترین این موارد در زمینه کنترل قیمت و پرداخت‌های غیرقانونی صورت گرفته است، اما ما انتظاراتی از بخش خصوصی داریم. نمی‌توان مدعی شد که 80 درصد خدمات سرپایی در حوزه بخش خصوصی ارائه شود و سیستم‌های ارائه خدمت عمومی و خصوصی به این شکل سامان یابند، اما در ایام نوروز به مدت 20 روز بخش خصوصی خدمتی ارائه نکند و فشار کاری زیادی به خدمتگزارانی که در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی هستند، تحمیل شود.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: از بخش خصوصی انتظار داریم که خدمت را در این ایام نیز ارائه دهد؛ چرا که مردم پول کل بازار خدمات را می‌دهند و نمی‌شود در مواقعی که مردم نیاز بیشتری به خدمات دارند، اجازه دهیم که آنها دچار مشکل شوند. بنابراین انتظار داریم خود بخش خصوصی و نظام پزشکی به این موضوع ورود یابد.

مهم‌ترین برنامه آموزشی وزارت بهداشت در سال 95

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین برنامه آموزشی وزارت بهداشت با توجه به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر تمرکز طرح تحول نظام سلامت بر حوزه آموزشی در سال جدید، گفت: موضوع آموزش پزشکی بحث روز دنیا است. علیرغم تمام منافعی که از ادغام وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون به دست آورده‌ایم، در زمینه تغییر کریکولوم‌های آموزشی و در این زمینه که فارغ‌التحصیلان ما بتوانند نیازهای امروز جامعه را اصلاح کرده و خدمات را با کیفیت ارائه دهند، موفقیت خاصی به دست نیاورده‌ایم.

حریرچی ادامه داد: بنابراین برنامه‌های تحولی که از بهار سال گذشته در حوزه آموزش آغاز کرده بودیم را در سال جدید نهادینه می‌کنیم تا بتوانیم کسانی را که در حوزه ارائه خدمت تربیت می‌شوند، به گونه‌ای باشند که خدمات باکیفیت و کارا به مردم ارائه داده و در زمینه پیشگیری، آموزش و خودمراقبتی هم موفق باشند.

پیگیر وضعیت حادثه دیدگان «منا» هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه پیگیری سلامت حادثه دیدگان فاجعه منا و خانواده‌هایشان، گفت: برخی از ناراحتی‌های ناشی از حادثه منا، جزو مسائلی است که هرگز فراموش نمی‌شود. درباره حج خونین نیز امام فرمودند ما از هر چه بگذریم از این حادثه نمی‌گذریم. بنابراین در این زمینه کسی که عزیزش را از دست داده یا شاهد مرگ هموطنانش بوده، ممکن است به مشکلاتی دچار شود. بنابراین در این راستا کسانی که احتیاج به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی از نظر روانی داشته‌اند در دانشگاه‌های علوم پزشکی خدماتی قرار داده‌ایم که ارائه شده‌ و اگر نیاز باشد، باز هم این خدمات را ارائه می‌دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر صنایع غذایی و تخلفات این صنایع، گفت: ما برای مشکلاتی مانند بهداشت محیط و تصادفات باید اقدامات وسیعی انجام دهیم و کمپین‌هایی قرار دهیم که خود شهروندان این مشکلات را حل کنند. ما باید با آگاه‌سازی و توانمندسازی افراد و ارائه آلترناتیوهای مناسب کار را دنبال کنیم. آنچه که وظیفه نظارتی ماست آن را انجام می‌دهیم، اما راه‌حل اساسی این است که ما نقطه حادثه‌خیز را از بین ببریم.

وی افزود: امسال یکی از موارد مورد تاکید وزارت بهداشت بحث بهداشت محیط است و خدمات در بخش بهداشت محیط را باید به طور قابل توجهی گسترش دهیم.

حریرچی با بیان اینکه البته در هر سیستمی ممکن است درصدی از افراد خطاکار باشند، گفت: اما در بهداشت محیط اکثر کارکنان ما شریف و زحمت‌کش هستند. البته گاهی با نقص قانون در این زمینه مواجهیم. مثلا مراکز متخلف غذایی را نمی‌توانیم در نوبت اول پلمپ کنیم. بنابراین آنچه که اکنون در این زمینه وجود دارد، ایده‌آل نیست و راه‌حل آن نیز آگاه‌سازی است و اگر مواردی از تخلف در این حوزه ببینیم حتما با آن برخورد می‌کنیم.

و شیشه خورده‌هایی که در مسیر وزارت بهداشت است

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه درباره گلایه‌های وزیر بهداشت از شیشه خورده‌هایی که جلوی پای کار وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت هدفش خدمت به مردم است و در این راستا انتظار همراهی و همدلی را داریم. در سالی که سال همدلی و همزبانی بود ما سعی کردیم مسائل سیاسی را در حوزه بهداشت و درمان به حداقل برسانیم، اما گاهی برخی مسائل سیاسی مطرح شد. گروه‌هایی برای رسیدن به قدرت این مسائل را مطرح کردند و برخی موارد نیز از روی حسادت ناشی از موفقیت وزارت بهداشت بود. البته تعدادی هم ناآگاهانه صحبت می‌کردند اما مطمئن باشید که وزیر بهداشت هر خورده شیشه و سنگ ریزه‌ای را با توکل به خدا و با در نظر گرفتن مصلحت مردم کنار زده و از مصالح مردم و اهداف نظام کوتاهی نمی‌کند.


اخبار پزشکی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------