شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش در مردان و زنان



 اخبار  پزشکی ,خبرهای   پزشکی, سرطان

رییس كمیته تصویربرداری دستگاه گوارش سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران گفت: سرطان‌های دستگاه گوارش شامل سرطان‌های معده، روده بزرگ، مری، كبد و لوزالمعده، تقریبا نیمی از كل آمار مربوط به سرطان‌ها را در كشور تشكیل می‌دهند كه از میان آنها سرطان معده در مردان و سرطان روده بزرگ در زنان از شیوع بیشتری برخوردار است.

به گزارش  ایرنا از دبیرخانه سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران، دكتر امیررضا رادمرد با اعلام این مطلب افزود: با افزایش بروز ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش روبرو هستیم كه مهم‌ترین عوامل خطر آنها نوع تغذیه، چاقی، مسایل ژنتیك و دخانیات است.


وی ادامه داد: تغذیه غلط شامل مصرف غذاهای شور و مانده یا حاوی تركیبات نیترات از عوامل مهم بروز سرطان معده به شمار می‌رود. همچنین چاقی رابطه مستقیمی با ابتلا به سرطان روده بزرگ دارد.


رادمرد اضافه كرد :از سوی دیگر با توجه به اینكه تقریبا 30 درصد جامعه ایران مبتلا به بیماری كبد چرب هستند، این امر ممكن است در درازمدت با افزایش خطر ابتلا به نارسایی مزمن كبدی و درنهایت سرطان كبد همراه باشد.


وی با اشاره به اینكه امروزه رادیولوژی جزو لاینفك مسیر تشخیص و درمان بیماری سرطان در كل دنیا و از جمله در ایران به شمار می‌آید، یادآور شد: ابزارهای تشخیصی تصویربرداری به جراح كمك می‌كند تا پیش از برداشتن تومور، اطلاعات دقیقی از محل و اندازه آن داشته باشد. همچنین جراح متوجه می شود كه آیا این تومور به بافت‌های اطراف و یا دور گسترش یافته یا خیر.


وی اظهار كرد: متخصصان انكولوژی و رادیوتراپی نیز با كمك اطلاعاتی كه رادیولوژیست‌ها با استفاده از ابزارهای تشخیصی تصویربرداری فراهم می‌آورند، قادر به پیگیری مراحل درمان سرطان به منظور دستیابی به پاسخ درمانی مطلوب هستند.


رادمرد افزود: به كمك رادیولوژی اینترونشنال (تهاجمی) رادیولوژیست‌ها قادرند با هدایت روش‌های تصویربرداری نظیر آنژیوگرافی، داروی شیمی‌درمانی را مستقیم به داخل تومور كبدی تزریق كنند كه این روش می‌تواند، اثربخش‌تر و نیز كم عارضه‌تر از تزریق داروی شیمی‌درمانی به كل بدن بیمار باشد.


وی همچنین از سیستم تصویربرداری 'پت سی‌تی (PET-CT)' به عنوان تركیبی از فنآوری در دو رشته رادیولوژی و پزشكی هسته‌ای نام برد كه هم اینك در كشور موجود بوده و به كمك آن می‌توان اندازه و میزان فعالیت تومور را در مسیر درمان ارزیابی كرد.


رییس كمیته تصویربرداری دستگاه گوارش سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران گفت: به دلیل اهمیت موضوع سرطان‌های دستگاه گوارش و نقش انكارناپذیر رشته رادیولوژی در تشخیص و درمان این نوع از سرطان‌ها، این موضوع به عنوان یكی از مهم‌ترین بخش‌های سی و دومین كنگره رادیولوژی انتخاب شده است.


وی ادامه داد:در این كنگره طی چهار روز 53 سخنرانی در زمینه رادیولوژی دستگاه گوارش از سوی متخصصان ایرانی و نیز میهمانان خارجی از امریكا و اروپا ارایه خواهد شد كه از این میان 27 سخنرانی به موضوع مهم سرطان‌های گوارشی اختصاص یافته است.


رادمردبیان داشت : با توجه به شیوع سرطان‌ها در كشور و به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش، این كنگره در تلاش است، تجربیات به دست آمده را در زمینه تشخیص و درمان این سرطان‌ها كه از سوی متخصصان مربوط داخلی و خارجی ارایه خواهد شد در اختیار سایر پزشكان خصوصا رادیولوژیست‌های جوان قرار دهد.


سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران با محوریت تصویربرداری زنان و دستگاه گوارش، 14 الی 17 اردیبهشت‌ماه امسال در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.


 اخبار  پزشکی  -  ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------