ماجرای شکایت از 35 شرکت متخلف لبنی/چرایی خرید و فروش مجوز داروخانه‌ها



 اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی, سازمان غذا و دارو

رییس سازمان غذا و دارو درباره سرانجام متخلفان ماجرای پالم، اقدامات انجام شده برای کنترل قاچاق محصولات سلامت محور، قیمت دارو و همچنین چرایی خرید و فروش مجوز تاسیس داروخانه توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش ایسنا ، دکتر رسول دیناروند درباره ماجرای آب‌های آشامیدنی برندهای مشهور گفت: آب آشامیدنی می‌تواند هم از چاه تولید شود،‌ اما آب معدنی حق این کار را ندارد. آن برند مشهور از سال گذشته اجازه تولید آب معدنی ندارد و اکنون از نظر سازمان غذا و دارو، آب آشامیدنی این شرکت دیگر مشکلی ندارد.

شکایت از 35 شرکت متخلف لبنی و جرایمی که کارساز نبود

دیناروند همچنین درباره سرانجام ماجرای پالم در محصولات لبنی، با بیان اینکه در ماجرای روغن پالم حدود 35 شرکت به دستگاه‌های قضایی معرفی شدند، اضافه کرد: متاسفانه چند شرکت تبرئه شدند و دستگاه قضایی در خصوص تخلف آنها جریمه‌ای تعیین نکرد و احکامی هم که در خصوص سایرین صادر شد، با جرم هم‌سانی نداشت.

ضوابط فنی بالاتر ازاستاندارد در سازمان غذا و دارو

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد درباره مسئولیت‌های سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد و تفاوت کار این دو سازمان گفت: علامت درج شده استاندارد بر محصولات به منزله رعایت معیارهای حداقلی همه کالاها است، اما در حوزه سلامت دستگاه نظارت تخصصی سازمان غذا و دارو بوده و در برخی موارد ضوابط فنی‌اش فراتر از استاندارد تعیین می‌شود. ضمن اینکه بدون اجازه این سازمان، مجوز ورود هیچ فراورده غذا و دارویی به سطح عرضه صادر نمی‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص ادامه داد: در وزارت بهداشت نگاه صرفا ویژگی‌های خلوص و بهداشت نیست، بلکه به میزان مصرف نیز توجه می‌شود و این نگاه مازاد بر استاندارد و معیارهای فنی دارد.

زورمان به سیگار نمی‌رسد

دیناروند درباره نگاه وزارت بهداشت به معضل دخانیات و سیگار نیز اذعان داشت: اعتقاد ما بر این است که حتی یک سیگار یا قلیان هم نباید توسط کسی مورد استفاده قرار گیرد، اما جای تاسف وجود دارد که این عادت بد دیده می‌شود و زور وزارت بهداشت هم به آن نمی‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد مالیاتی که امسال برای سیگار وضع شده، اجرایی شود.

چرایی خرید و فروش مجوز تاسیس داروخانه

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش مجوز تاسیس داروخانه گفت: هر جا که کسب و کار به معیاری وابسته است، مجوز آن قیمت پیدا می‌کند. در مورد داروخانه و سایر مراکز درمانی این وضعیت وجود دارد و برای جلوگیری از هزینه‌های القایی، وزارت بهداشت موظف به سطح‌بندی خدمات است. به همین دلیل نمی‌توانیم اجازه بدهیم به میزان متقاضی موجود، داروخانه تاسیس شود.

اقدام برای کنترل قاچاق در مناطق آزاد

دیناروند در خصوص نظارت بر فراورده‌های غذایی وارداتی و ته لنجی و قاچاق نیز گفت: در حالی که این موضوع تبدیل به کسب و کاری وسیع و جدی شده، نظارت حداقلی بر این موارد وجود دارد. از آنجا که متاسفانه در دولت قبل با یک تصمیم احساسی، میزان مجوزهای اینچنینی چند برابر شد، دروازه‌ای برای ورود کالاهایی که عمدتا تقلبی هستند، گشوده شد. در تلاشیم که با توجه به تفاهمنامه‌ای که با سازمان مناطق آزاد منعقد کرده‌ایم، از این عمل در مناطق آزاد جلوگیری شود.

وی در ادامه آمارهایی که در مورد قاچاق کالاهای سلامت ارائه می‌شود را "معمولا نادرست" عنوان کرد و گفت: اینکه گفته می شود 11 میلیارد دلار دارو به کشور قاچاق شده، اصلا صحیح نیست. در خصوص مواد خوراکی حدس می‌زنیم حدود 2.5 میلیارد دلار قاچاق داشته باشیم که البته این آمار نیز تخمینی است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند درباره مبحث مسئولین فنی واحدهای تولیدی که از کارفرما حقوق می‌گیرند، گفت: مسئول فنی کارمند یک واحد تولیدی است، اما صاحب صلاحیت از سازمان غذا و دارو است این‌که این افراد حقوق‌بگیر واحد تولیدی نباشند، عجالتا ممکن نیست. بسیاری از کشورها بجای مسئولین فنی، به واحد تضمین کیفیت رسیده‌اند.

کاهش قیمت داروهای وارداتی

وی همچنین درباره قیمت دارو در سال جاری نیز گفت: افزایش قیمت دارو در سال 94 از تورم عمومی کشور کمتر بود. ما به تعهد سال گذشته خود مبنی بر کاهش قیمت داروهای وارداتی عمل کرده و هشت درصد کاهش قیمت ریالی و 10درصد کاهش قیمت ارزی را اعمال کردیم.

 اخبار  پزشکی - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------