وزیر بهداشت: امیدوارم اقدامات پشت پرده "تجمیع بیمه‌ها" به نتیجه نرسد



 اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی, وزیر بهداشت

هنوز "سلامت" پیچ‌های "تحول" را به پایان نرسانده و همچنان در کوره راه تغییر، امیدهای فراوانی برای کارآمد کردن خود در سر می‌پروراند، اما همچنان در ایستگاه "بیمه‌" که بارها به عنوان پاشنه آشیلش معرفی شده، متوقف مانده است.

به گزارش ایسنا ، بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری که در بند 9 آن به موضوع بیمه‌ها اشاره شده، وزارت بهداشت لایحه‌ای را جهت سامان بخشی بیمه‌ها به مجلس پیشنهاد کرد. در همین زمان بود که زمزمه‌هایی درباره جراحی نظام بیمه‌ای کشور آغاز و تجمیع بیمه‌های درمانی، به عنوان مسیری برای ایجاد نظامی کارآمد در حوزه سلامت کشور، مطرح شد.

بعد از تاکیدهای چندباره مبنی بر لزوم اقدام در زمینه تجمیع بیمه‌های درمانی، حاشیه‌هایی از قبیل اینکه بیمه‌ها در کدام وزارتخانه و تحت نظر کدام وزیر باشند، گریبان "تجمیع" را گرفت و این موضوع را به حاشیه راند. تا جایی که برخی این اقدام را برای حوزه سلامت بحران‌زا خواندند. این در حالی بود که وزیر بهداشت به طور صریح در این باره به ایسنا، گفت که صرف نظر از بحث‌های پیش پا افتاده و کودکانه، معتقدیم که نظام باید درباره بیمه درمان تصمیمی جدی بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه برخی دوستان بحث تجمیع بیمه‌های درمان را به محاق حاشیه می‌برند، تاکید کرده که تا زمانی‌که بیمه‌ها، صرف نظر از اینکه توسط چه وزارتخانه‌ای و در کجا اداره می‌شوند، اصلاح نشوند و در چنین شرایطی بعید است که بتوانیم به نظامی کارآمد در حوزه سلامت برسیم.

او همواره یکی از مشکلات سلامت کشور را بیمه‌ها دانسته و اقدام در راستای تجمیع بیمه‌ها را به عنوان یک تکلیف و سیاست راهبردی برای حل مشکلات سلامت جامعه، هم از جهت نظارت بر ارائه و ارتقای کیفیت خدمات و هم از نظر حمایت مالی از مردم بسیار حائز اهمیت عنوان کرده است.

"سلامت" را از بلاتکلیفی درآورید

وزیر بهداشت در عین حال خواستار ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان ناظر اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به موضوع تجمیع شد و گفت: مجلس نیز در نگارش قانون برنامه ششم توسعه، بخش سلامت را از بلاتکلیفی درآورد.

اما حالا "هاشمی" که بارها اعلام کرده برای تغییر آمده نه برای ادامه شرایط گذشته، از تکرار درخواست‌ها و بحث‌هایش در زمینه تجمیع بیمه‌ها خسته شده و در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: من هم دیگر از بیان این موضوع خسته شدم و فکر می‌کنم آنقدر که آن را تکرار کرده‌ایم، برای سایرین هم ملال‌آور شده است.

وی درباره سفر اخیرش به قم و دیدار با مراجع تقلید که برخی مراجع بر لزوم تجمیع بیمه‌ها تاکید کرده بودند، ادامه داد: آیت الله علوی گرگانی خودشان بحث تجمیع بیمه‌ها را مطرح کردند، چراکه مسائل را دنبال می‌کنند.

امیدواریم اقدامات پشت پرده به نتیجه نرسد

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم در برنامه ششم توسعه تصمیم درستی درباره تجمیع بیمه‌های درمانی گرفته شود، افزود: البته موضوع تجمیع در برنامه ششم وارد شده، اما متاسفانه اتفاقاتی هم در این زمینه در پشت پرده می‌افتد که امیدواریم به نتیجه نرسد و آنچه که به نفع مردم است اتفاق افتد.

هاشمی با بیان اینکه امیدواریم تصمیمی تحت تاثیر لابی‌های نادرست گرفته نشود، گفت: البته دولت نظر خود را درباره این موضوع اعلام کرده و نظرش هم آن چیزیست که سازمان مدیریت به عنوان برنامه ششم اعلام کرده است و وزارت بهداشت هم از همان نظر حمایت می‌کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین نظر دولت را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته است که همان مصوبات هیات وزیران است. در عین حال مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که زمانی که دولت نظرش را به مجلس اعلام می‌کند، مجددا اقداماتی انجام می‌شود که زیبنده نیست و امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

به گزارش ایسنا، گلایه‌های وزیر بهداشت در زمینه تجمیع بیمه‌های درمان، درحالیست که بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه معتقدند که اگر "هاشمی" از پس اتفاقات پشت پرده تجمیع بیمه‌ها برنیاید، شاید در آینده هم دیگر نتوان کاری در این زمینه پیش برد.

حال با توجه به اینکه تنها یکسال دیگر برای به بار نشاندن اقدامات حوزه سلامت در دولتی که "سلامت" از اولویت‌هایش است، زمان مانده، باید دید که آیا "کلید" دولت روحانی می‌تواند "قفل" تجمیع بیمه‌ها را هم باز کند...
 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------