آخرین وضعیت تعرفه‌های درمانی



 اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی , وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت به سوال‌هایی درباره تعیین تکلیف تعرفه‌های درمانی امسال و همچنین حقوق‌های چندصدمیلیونی در وزارت بهداشت پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری درباره بحث سیاست‌های جمعیتی، گفت: چالش جمعیت در کشور ما تنها به مساله افزایش جمعیت محدود نیست، بلکه ترکیب جمعیت نیز حائز اهمیت است؛ چرا که جمعیت ما از نظر سنی دوره‌ای را تجربه می‌کند که از جوانی به سمت پیری می‌رویم. بنابراین هدف ما این است که ترکیب سنی مناسبی را حفظ کنیم تا جوانانی باشند که تولید کشور را پیش برند.

وی افزود: این اقدامی است که کشورهای اروپایی و ‌آمریکایی با سیاست‌های تشویقی جمعیت یا مهاجرپذیری از کشورهای جهان سوم انجام می‌دهند. البته ما در این زمینه نه سیاستگذاریم و نه عامل اصلی. ما در این زمینه وظایف بهداشتی خود را انجام می‌دهیم.

بلاتکلیفی قانونی 8 ساله
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت تعرفه‌های پزشکی سال 95، گفت: بارها تاکید کردیم که از نظر ما مطلوب این است که بر اساس قانون هشت ساله، قبل از آغاز سال و حتی قبل از تصویب بودجه، موضوع تعرفه‌ها تعیین تکلیف شود اما حدود هشت سال است که این قانون وجود دارد، ولی به دلیل محدودیت‌ها در سیستم بودجه نویسی، تامین منابع و ... همه ساله شاهد تاخیر در تعیین تکلیف تعرفه‌ها بوده ایم به طوریکه گاهی این موضوع تا انتهای تیرماه نیز به طول انجامیده است.

حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه، وزارت رفاه و مجلس از این تاخیر ناراحت هستند، گفت: بر این اساس امیدواریم در چند روز آینده سرنوشت تعرفه‌ها مشخص شود.

تخلفات تعرفه‌ای در بخش سرپایی
جامعه پزشکی کمی دیگر دندان بر جگر گذارند
وی درباره برخی گفته‌ها مبنی بر افزایش تخلف تعرفه‌ای در بخش خصوصی، گفت: یکی از تکنیک‌هایی که برای گسترش تخلف در جامعه به کار می‌رود، شکستن قبح آن است. در زمینه زیرمیزی نیز شاهدیم که این موضوع را بسیار اعلام می‌کنند اما درست نیست که چنین جوی ایجاد شود. باید توجه کرد که در حوزه بستری در بخش دولتی و خصوصی حتی یک ریال افزایش تعرفه‌ها را نداشته‌ایم، اما در حوزه سرپایی شاهد برخی تخلفات هستیم که البته تعداد آنها زیاد نیست. از طرفی ما و رییس سازمان نظام پزشکی درخواست کرده‌ایم که جامعه پزشکی کمی دیگر صبر کند و دندان بر جگر بگذرد تا تعرفه‌ها اعلام شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی توسعه خدمت سرپایی در طرح تحول نظام سلامت، گفت: هر ایرانی به طور متوسط 10.2 بار در سال برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه می‌کند؛ بنابراین از آنجاکه بار مراجعات زیاد است و برخی خدمات پارکلینیک نیز هزینه‌های زیادی دارند، شاهدیم که این هزینه‌ها به خانوار تحمیل می‌شود. بنابراین هم قبل از طرح تحول سلامت و هم بعد از اجرای آن حدود 80 الی 82 درصد پرداختی مردم از خدمات سرپایی بوده است؛ یعنی اینکه سیستم دولتی ما در بخش بستری موفق عمل کرده است و تنها 20 درصد پرداختی مردم را شامل می‌شود.

افزایش تعرفه‌ها مطابق با استطاعت مردم
حریرچی تاکید کرد: بر این اساس وزارت بهداشت برنامه دارد تا مطابق استطاعت مردم و با تعرفه مناسب خدمات سرپایی را توسعه دهد و ایجاد کلینیک‌های ویژه و قسمت‌های پاراکلینیک به همین منظور است. البته هدف ما توسعه این خدمات تنها در بخش دولتی نیست، بلکه عمدتا می‌خواهیم با تعرفه مورد استطاعت مردم این خدمات را از بخش خصوصی به صورت خرید خدمت دریافت کنیم. البته باید توجه کرد که نظارت تعرفه‌ای ما یعنی همان گام سوم طرح تحول محدود به خدمات بستری بوده و هنوز به دلایلی به خدمات سرپایی وارد نشده‌ایم.

تکذیب درآمدهای چندصدمیلیونی در وزارت بهداشت
اگر مدرک دارید منتشر کنید
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر وجود درآمدهای چندصد میلیونی در وزارت بهداشت، با بیان اینکه قویا وجود حتی یک مورد پرداخت چندصدمیلیونی را به یک نفر در وزارت بهداشت تکذیب می‌کنم، گفت: شوخی 13 را باید در 13 فروردین ماه به کار برد اما اکنون اردیبهشت و خرداد است.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: پرداخت‌های ما شامل دو جزء حقوق و کارانه است. در زمینه حقوق وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌های دولتی و با مصوبات دولت و مجلس عمل می‌کند. کارانه نیز در قبال انجام کار توسط پزشک متخصص، فوق تخصص، پرستار و ... به ازای درآمدی که ایجاد می‌کند به آنها پرداخت می‌شود؛ به طوریکه ما به یک پزشک متخصص 46 درصد درآمد ایجاد شده با تعرفه دولتی را قبل از کسر مالیات به او پرداخت می‌کنیم که البته 10 الی 20 درصد مالیات از آن کسر می‌شود؛ بنابراین وقتی کسی از حقوق 400 میلیونی حرف می‌زند لابد مدرک دارد و باید آن را ارائه دهد. البته برخی به دلیل کم بودن اطلاعات‌شان این اظهارات را بیان می‌کنند و برخی هم چون می‌خواهند خودشان را مطرح کنند؛ بنابراین نمی‌توان آنها را قانع کرد.

حریرچی تصریح کرد: ما هیچ پرداخت چندصد میلیونی که آقایان اعلام کردند، نداشتیم و اقدام حقوقی لازم نیز درباره افرادی که این اظهارات را می‌کنند، در حال انجام است و دستگاه های متعدد قانونی و ذیصلاح هم در کار وزارت بهداشت نظارت دارند. از طرفی این آقایان اگر مدرک داشتند آن را منتشر می‌کردند. باید توجه کرد که ما از انتقادات استقبال می‌کنیم اما از کیان جامعه پزشکی و پرستاری نیز حمایت می‌کنیم و حاضر نیستیم درآمد حلال افراد خدشه‌دار شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------