شیوع سکته مغزی در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال/زمان طلایی درمان سکته



 اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی,سکته مغزی

 رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: بر خلاف تصور عموم مردم، سکته مغزی نه تنها قابل پیشگیری و درمان است بلکه شاید از قابل درمان ترین بیماری های بشر به شمار رود. 

به گزارش مهر، دکتر بابک زمانی در نشست هم اندیشی متخصصین و خیرین که به همت انجمن حمایت از بیماران سکته مغزی برگزار شد، با عنوان این مطلب که سکته مغزی در حال حاضر دومین عامل مرگ و میر در ایران و پنجمین عامل مرگ و میر در کشورهای پیشرفته دنیا به شمار می رود،  اظهارکرد: بررسی ها نشان می دهد کاهش رتبه سکته مغزی در کشورهای پیشرفته دنیا فقط با مشارکت اجتماعی در درمان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: زمان طلایی درمان سکته مغزی طی ۲ تا ۳ ساعت اول پس از سکته است. بنابراین علاوه برحضور پزشکان دربیمارستان ها و وجود آمبولانس های مجهز،بدون شک به مشارکت مردم نیزدراین زمینه نیاز است تا بیماران خیلی سریع به بخش های درمانی رسانده شوند . از طرفی دیگر باید آمادگی برای درمان های جدید موجود هم درتمام کشور وجود داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: در نتیجه اگر بخواهیم بدانیم مشارکت اجتماعی در یک کشوری در امر درمان چگونه است باید نحوه درمان سکته مغزی را مورد بررسی قراردهیم.

وی اضافه کرد: تا چند سال اخیر ایران جزو کشورهای خوب برای درمان بیماران سکته مغزی نبود. آمارها نیز حاکی از این بود که درمان های سکته مغزی حاد به خوبی انجام نمی شود .اما خوشبختانه از ابتدای سال گذشته باتوجه به اطلاع رسانی گسترده  انجمن سکته مغزی و انجمن مغز و اعصاب که با کمک رسانه ها صورت گرفت شاهد راه اندازی  کمیته ملی درمان سکته مغزی ازسوی وزارت بهداشت بودیم.

زمانی تصریح کرد: طی یک سال اخیر که کمیته ملی تشکیل شده است ده ها متخصص مغز و اعصاب ،با کارشناس ها ودست اندرکاران  وزارت بهداشت جلسات مختلف و مفیدی  داشته اند؛ یکی از مواردی که طی چند ماه اخیر نتیجه کارش به عینه قابل مشاهده است توجه به درمان سکته مغزی در کشور می باشد که بهبود یافته است.

وی تاکید کرد: بر خلاف تصور عموم، سکته مغزی نه تنها قابل پیشگیری و درمان است بلکه شاید از قابل درمان ترین بیماری های بشر به شمار رود. اما نکته مغفولی که خیلی به آن توجه نشده جمعیت مبتلا به سکته مغزی است. یعنی حتی در جامعه پزشکی وقتی می گوییم  بیمار مبتلا به سکته مغزی است بلافاصله یک فرد مسن در نظرشان تداعی می شود. در حال حاضر شاهد شیوع سکته مغزی در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال هستیم. در حالی که شیوع این بیماری ۲ تا ۳ برابر بیماری های شایع مغز و اعصاب در همان سنین مانند ام اس است.

زمانی اظهارداشت: معتقدیم خیلی سریع باید درایران نیز یک سازمان مردم نهاد درزمینه حمایت ازبیماران سکته مغزی تشکیل شود تا به مشکلات بیماران بی بضاعت و کم توان ونیازهای درمانی واجتماعی آنها توجه نماید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------