اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ایرانی ها روزانه چقدر نمک مصرف می کنند؟



 اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی,نمک

هپاتیت (Hepatitis) به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که برخی از آنها قابل سرایت و برخی غیرمسری هستند. از عوامل ایجادکننده هپاتیت می توان به اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری یا ویروس و مصرف الکل اشاره کرد.

 فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بر لزوم مصرف مناسب نمک (طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، پنج گرم در روز) تاکید کرد و گفت: ایرانی ها روزانه بیش از 20 گرم نمک مصرف می کنند که عوارض و بیماری های زیادی را ناشی می شود.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد روشنی در چهلمین همایش سلامت و زندگی با موضوع 'هپاتیت و کبد چرب' در سالن همایش ایوان شمس افزود: نمک در رژیم غذایی ایرانی ها به میزان زیادی مصرف می شود؛ از این رو ایران جزو کشورهایی است که بیشترین میزان مصرف نمک را دارد.

وی بر لزوم مصرف کمتر نمک برای پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها تاکید و توصیه کرد که مردم میزان مصرف نمک در رژیم غذایی خود را کاهش دهند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با اشاره به شیوع چاقی در کشور بیان کرد: سن چاقی در حال کاهش است و نوجوانان در معرض این خطر هستند.

روشنی، فاصله گرفتن کودکان از فعالیت های متعارف و مناسب آنان را یکی از عوامل شیوع این عارضه اعلام کرد و گفت: کودکان باید بر اساس مقتضیات سن خود فعالیت بدنی داشته باشند.

وی افزود: مصرف برخی غذاها مانند سوسیس، کالباس، چیپس و پفک با رژیم صحیح غذایی همخوان نیست و والدین باید رژیم غذایی سالم را در اختیار کودکان قرار دهند.

روشنی با اشاره به اینکه ابتلا به کبد چرب علامت خاصی ندارد، گفت: در آزمایشات دوره ای که افراد انجام می دهند، مشخص می شود که فرد مبتلا به این عارضه شده است.

وی افزود: کبد چرب تدریجا پیشرفت می کند و در نهایت به نارسایی کبد تبدیل می شود و مشکلات فراوانی را برای فرد مبتلا به وجود می آورد.

روشنی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی را دو رکن اساسی پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و همچنین درمان این بیماری اعلام کرد و گفت: ایرانی ها تحرک بدنی کمی دارند که با توجه به نقش اساسی ورزش در پیشگیری از این بیماری، باید به آن توجه جدی داشته باشند.

وی در مورد آسیب های بدن ناشی از مصرف نوشابه ها و غذاهای آماده (فست فودها) اظهار کرد: مصرف اینگونه موادغذای سرعت ایجاد کبد چرب و عوارض ناشی از آن را افزایش می دهد.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، به استفاده از رژیم غذایی پرکالری و کم تحرکی در بیشتر جوامع از جمله ایران اشاره کرد و گفت: استفاده از نوشابه های دارای مواد قندی و غذاها و روغن های پرکالری می تواند شیوع کبد چرب را افزایش دهد.

روشنی با اشاره به اینکه مصرف میوه و سبزی در ایران کمتر از میانگین جهانی است، اظهار کرد: تقریبا 2 برابر مقدار فعلی باید سبزی مصرف کنیم که بهتر است تازه یا بخارپز باشد.

چهلمین همایش سلامت و زندگی با موضوع 'هپاتیت و کبدچرب' به مناسب روز جهانی هپاتیت شامگاه روز گذشته با حضور ورزشکاران، هنرمندان، صاحب نظران و اقشار مختلف جامعه در سالن ایوان شمس برگزار شد.

در این همایش استادان برتر کشور در مورد بیماری های هپاتیت و کبد چرب و روش های پیشگیری از آنها و انتقال خون سخنرانی کردند.

هپاتیت
هپاتیت (Hepatitis) به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که برخی از آنها قابل سرایت و برخی غیرمسری هستند. از عوامل ایجادکننده هپاتیت می توان به اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری یا ویروس و مصرف الکل اشاره کرد.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارند؛ برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی را نشان می دهند. در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبد بروز می کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی های گوارشی است.

کبد چرب
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد، کبد چرب نامیده می شود.

کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشداردهنده ای در ابتلا ندارد.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------