مشاهده فعالیت ژن در مغز برای اولین بار



  اخبارعلمی,خبرهای   علمی ,تصویربرداری جدید

محققان با استفاده از یک روش تصویربرداری جدید توانستند مولکول‌هایی که در چند بیماری عصبی نقش مهمی ایفا می‌کنند را شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، هنگامی که  اختلالات عصبی مانند آلزایمر و اسکیزوفرنی، همراه با اعتیاد و افسردگی در انسان بوجود می‌آید، بی‌شک یک آنزیم خاص به نام هیستون داستیلاز " HDACs " نقش عمده‌ای را در هر کدام ایفا می‌کند.

دانشمندان به تازگی یک تکنیک تصویربرداری جدید را توسعه دادند که به واسطه آن بتوان فعالیت این آنزیم را دنبال کرده و فعالیت ژن در مغز را برای اولین بار مشاهده کرد.

اختلال در اپی ژنتیک و یا تغییر در بیان ژن که بر عملکرد ارگانیسم تاثیر می‌گذارد، مسئول بسیاری از اختلالات عصبی، از جمله بیماری‌هایی است که در بالا به آنها اشاره شد.

دانشمندان همواره بر این باور بودند که HDACs" " در تغییر بیان ژن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند اما دارای اطلاعات خاصی در این زمینه نبودند.

برای مطالعه تفاوت در فعالیت مولکول‌های مغز افراد سالم در برابر افراد مبتلا، محققان هفت سال را صرف ایجاد یک ترکیبی به نام ، [11C]Martinostat  کردند که به بررسی عملکرد مولکول‌ها در مغز می‌پردازد.

دانشمندان قبلا این ترکیب خود را در موش‌ها و پستانداران اعمال کردند، اما اکنون این ترکیب برای اولین بار بر روی یک گروه هشت نفره از انسان‌ها آزمایش شده و  محققان مشاهده کردند که "" Martinostat با موفقیت توانسته تا به   HDACs""متصل شود.

پس از اتصال این ترکیب به " HDACs" دانشمندان توانستند فعالیت مولکول‌ها را با استفاده از اسکن PET در مغز افراد مشاهده و پیگیری کنند. این کار به محققان نشان می‌دهد که  این مولکول‌ها  در کدام قسمت از مغز هستند.

نتایج این آزمایشات نشان دادند که  سطوح "HDAC"  در مخچه که کنترل عملکرد حرکتی را بر عهده دارد بالا بوده  و در ماده سفید بسیار پایین‌تر است. اما هنوز هم اولین گام این نسخه از Martinostat" " تنها با سه نوع از  یازده نوع HDAC" "متصل شده و  فعالیت هشت نوع دیگر هنوز نامشخص است.

علاوه بر این، این امر هنوز مشخص نیست که چگونه این مولکول با بالا رفتن سن انسان خود را تغییر می‌دهد تا بر روی بیان ژن تاثیر بگذارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------