سونامی سرطان در ایران نداریم



  اخبارپزشکی   ,خبرهای  پزشکی  , سرطان

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان ایران گفت: با وجود گزارش هایی درباره سیر صعودی ابتلا به سرطان در کشور، اما این موضوع به معنی افزایش لجام گسیخته و یا به عبارتی سونامی سرطان در ایران نیست.

سرطان پس از بیماری های قلبی و عروقی، دومین عامل مرگ و میر در کشور است که فاکتورهای خطر مختلفی همچون مصرف سیگار، قلیان، افزایش وزن، کم تحرکی و تغذیه ناسالم دارد.


دکتر 'کاظم زنده دل' معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت: سرطان در کشورمان در سال های آینده افزایش می یابد، به طوری که در 20 سال آینده ابتلا به این بیماری در کشور احتمالا دو برابر خواهد شد.


وی اظهار کرد که در عین حال، احتمال افزایش دو برابری سرطان مشروط به آن است که عوامل خطر مانند مصرف سیگار، قلبان، افزایش وزن، کم تحرکی، مصرف الکل، و تغذیه ناسالم همچون مصرف بالای نمک، غذاهای آماده (فست فودها) و مصرف ناچیز سبزی و میوه ثابت بماند. اگر مردم بیشتر در معرض این عوامل خطر باشند، به طور حتم ابتلا به بیماری افزایش بیشتر خواهد یافت.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان به افزایش مصرف قلیان در بین جوانان اشاره کرد و گفت: وقتی این افراد به سنین بزرگسالی برسند، عوارض آن را تجریه خواهند کرد.


زنده دل در عین حال اطلاق سونامی بر وضعیت رو به افزایش بیماری سرطان در کشور را که در برخی موارد مطرح می شود، نادرست دانست و تصریح کرد: این بیماری در یک بازه زمانی کوتاه چندین برابر نخواهد شد.


وی با اشاره به این که سونامی مفهوم خاصی را در ذهن متبادر می کند و سبب نگرانی بی اساس مردم می شود، ادامه داد: افزایش سرطان را در سال های آینده در کشور خواهیم داشت اما سونامی سرطان احتمالا ناشی از برداشت غلط رسانه ها از سخنان مسئولان است و یا ادعایی غیرکارشناسانه است که نباید آن را جدی گرفت.


زنده دل افزود: این موضوع به معنی مهم نبودن سرطان و روند رو به افزایش آن نیست، بلکه باید برنامه ریزی مناسب و اصولی در این زمینه انجام گیرد. آگاهی رسانی به مردم، اجرای برنامه های پیشگیری، احداث بیمارستان و تربیت متخصصان به کنترل این بیماری کمک خواهد کرد. در عین حال لازم است که از اظهارات غیرکارشناسانه و نگران کردن مردم خودداری شود.

** سالانه حدود 50 هزار نفر براثر سرطان در کشور فوت می کنند
زنده دل درباره آمار ابتلا به بیماری سرطان در کشور اظهار کرد: سالانه به طور متوسط بین 85 تا 90 هزار نفر در کشور مبتلا می شوند و حدود نیمی از این تعداد یعنی 45 تا 50 هزار نفر از دنیا می روند.


وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای برنامه های مناسب و به موقع از سوی وزارت بهداشت و سایر سازمان های ذیربط، به علاوه بهره گیری از امکانات و تجهبزات لازم برای درمان سرطان، شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.


زنده دل با اشاره به این که دامنه توزیع انواع سرطان در کشور متفاوت است، اظهار کرد: سرطان معده در شمال غرب کشور شایع تر است و این موضوع به شرایط اجتماعی و اقتصادی منطقه، توزیع عوامل خطر سرطان ها و نژاد برمی گردد.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان بیان کرد: در مناطقی که سرطان معده شیوع بیشتری دارد، شاهد بیشتر بودن مصرف سیگار و شیوع عفونت معده نسبت به سایر مناطق کشور هستیم.


وی بر لزوم پیشگیری از سرطان با رعایت اصول بهداشت و پرهیز از عوامل پرخطر در جامعه تاکید کرد و گفت: سرطان از انواع بیماری هایی است که بشر در سنین بالا به آن مبتلا می شود و با پیشگیری می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. مراجعه به موقع مبتلایان برای درمان هم ضروری است.


زنده دل یادآور شد: افزایش سرطان نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا، به خصوص کشورهای در حال توسعه است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2012 میلادی حدود 14 میلیون نفر در دنیا مبتلا به سرطان بودند که در سال 2030 این تعداد به حدود 21 میلبون نفر می رسد.

** جوانان بیشتر به بیماری سرطان مبتلا می شوند، برداشت صحیحی نیست
به گفته زنده دل، عنوان می شود که در کشور ما ابتلای جوانان به سرطان بیشتر از سایر مناطق است که یک نتیجه گیری اشتباه است. باتوجه به جوان بودن جمعیت کشور ما، به طور طبیعی تعداد مبتلایان زیر 50 سال هم بیشتر است؛ در حالی که اساسا ابتلا به سرطان اغلب در سنین بالاتر بیشتر است. بنابراین به اشتباه عنوان می شود که سرطان در ایران در سنین جوان تر مشاهده می شود.


زنده دل خاطرنشان کرد که در این خصوص، مطالعه ای نیز با همکاری یکی از استادان دانشگاه هاروارد آمریکا انجام شد که نادرست بودن ذهنیت یاد شده را تایید کرد.

** سیگار عامل بیش از 10 نوع سرطان است
وی همچنین بر لزوم اجرای سازوکارهایی برای کاهش مصرف سیگار و قلیان در کشور و تاکید کرد و گفت: سیگار با بیش از 10 نوع سرطان ارتباط دارد و با مصرف نکردن آن می توات به مقابله با سرطان پرداخت.


وی بالا رفتن میانگین سن افراد جامعه را نیز از عوامل افزایش ابتلا به سرطان ذکر کرد و گفت که با افزایش امید به زندگی و پیر شدن جمعیت، برخی از بیماری ها مانند سرطان افزایش می یابند.


زنده دل توضیح داد: با بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی، اجرای برنامه های پیشگیری مثل واکسیناسون، توسعه شبکه بهداشت و درمان کشور و بیمارستان ها و تربیت پزشکان و نیروهای متخصص، بیماری های عفونی و مرگ و میر ناشی از آنها کاهش قابل ملاحظه می یابند که موجب بالا رفتن میانگین سن افراد جامعه و در نتیجه شیوع بیماری های مانند سرطان می شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------