سابقه سزارین، بالاترین علت فوت مادران



  اخبارپزشکی ,خبرهای   پزشکی , سزارین

کارشناس مسئول مامایی خراسان رضوی بالاترین علت فوت مادران را سابقه سزارین مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، فریده فرخی ظهر امروز 11 شهریور ماه در حاشیه افتتاح زایشگاه بیمارستان مهر مشهد و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بالاترین علت فوت مادران سابقه سزارین بوده و به دنبال سزارین عوارض بسیاری برای مادران به وجود می‌آید.

وی با اشاره به برنامه تحول نظام سلامت در خصوص کاهش زایمان به صورت سزارین، عنوان کرد: شاخص سزارین پیش از این طرح در استان 55 درصد بوده درحالی که اکنون با اجرایی شدن برنامه‌های تحول نظام سلامت شاخص زایمان سزارین در استان به حدود 46 درصد کاهش یافته است.

کارشناس مسئول مامایی استان مشکل اصلی برنامه نظام سلامت را سزارین تکراری‌ها اعلام و عنوان کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای کسانی که سال‌های گذشته زایمان سزارین انجام داده‌اند، وجود ندارد و با وجود اینکه امکان انجام زایمان طبیعی پس از سزارین وجود دارد، اما با توجه به برخی مشکلات هیچ تاکیدی بر انجام آن نخواهد بود.

وی آمار زایمان سزارین اولیه در استان را 36 درصد اعلام کرد و گفت: در مراکز دانشگاهی این آمار 25 درصد و در مراکز غیردانشگاهی بیش از 40 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود.

فرخی با اشاره به موقعیت ویژه بیمارستان مهر حضرت عباس از کاهش زایمان سزارین اولیه در این بیمارستان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به نوع بیمارانی که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند عملکرد بیمارستان در جهت کاهش شاخص 5 درصدی سزارین و رساندن این آمار به 39 درصد بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

وی فعال شدن کلاس‌های آموزشی در این بیمارستان را یکی از دلایل کاهش زایمان سزارین خواند و افزود: فرهنگ‌سازی جهت انجام زایمان طبیعی بسیار اهمیت دارد و این بیمارستان با خصوصی‌سازی برخی از اتاق‌ها و همراه کردن ماما برای مادرانی که درخواست می‌کنند موجبات کنترل ترس در مادران را فراهم کرده است.

کارشناس مسئول مامایی خراسان رضوی با بیان اینکه 10 درصد تولد مجموع کشور در خراسان رضوی وجود دارد، تصریح کرد: مشهد پذیرای مادران باردار از سایر شهرها و استان‌های همجوار است که به دلیل پر خطر بودن در بیمارستان بستری شده و عمل زایمان را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مضرات زایمان سزارین و به دنبال آن فواید زایمان طبیعی تلاش می‌کنیم تا چند سال آینده شاخص زایمان سزارین را به 15 درصد کاهش دهیم.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------