نخستین سیستم جراحی دارای حس لامسه در جهان



  اخبارعلمی,خبرهای   علمی ,سیستم جراحی دارای حس لامسه

محققان دانشگاه دیکین استرالیا با همکاری "محسن مرادی دالوند" از دانشگاه هاروارد و موسسه سیستم‌های هوشمند تحقیقات و نوآوری (ICERI) موفق به ساخت نخستین سیستم جراحی رباتیک جهان شده‌اند که می‌تواند حس لمس را در زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی (سوراخ کلید) با استفاده از یک رایانه به جراحان ارائه کند.

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، این ربات که "HeroSurg" نام دارد، دستاورد بزرگی برای فناوری کنونی محسوب می‌شود که در حال حاضر جراحی رباتیک را به حس بینایی محدود کرده است. در نتیجه می‌توان امیدوار بود که جراحی‌های لاپاراسکوپی آینده با کاهش تروما و کاستن خطر از دست دادن خون و ابتلا به عفونت، ایمن‌تر و دقیق‌تر از قبل خواهد شد.

 

افزودن حس لمس به این گونه جراحی‌های ظریف از طریق فناوری بازخورد لمسی امکان ‍پذیر شده و می‌تواند به نتایج بهتر برای بیماران منجر شود.

 

بازخورد لمسی به جراح اجازه می‌دهد تا بتواند بین بافت‌ها تمایز قائل شده و بافت‌های ظریفی را که در اثر عفونت و التهاب ضعیف شده‌اند، حس کند.

 

به گفته محققان، فناوری لمسی همچنین توانایی تفاوت قائل شدن بین بافت‌های دخیل در سرطان و بافت عادی را بهبود خواهد بخشید.

 

دالوند، محقق مهمان دانشگاه هاروارد و محقق ارشد پروژه اظهار کرد بازخورد لمسی باعث ارتقای ایمنی شده و اجرای مطمئن‌تر مانورها و تشخیص‌های خاص را ممکن می‌سازد.

   اخبارعلمی,خبرهای   علمی ,سیستم جراحی دارای حس لامسه

 

وی افزود: ویژگی‌های منحصربفرد HeroSurg که به آن اجازه داده بر بسیاری از محدودیت‌های سیستم‌های جراحی رباتیک لاپاراسکوپی رایج غلبه کند، شامل قابلیت جلوگیری از برخورد، ماژولار بودن و تنظیم خودکار بیمار و تخت جراحی است.

 

دالوند گفت: اجتناب خودکار از برخود به جراح اجازه می‌دهد تا با راحتی خیال و اطمینان از اینکه هیچ برخوردی بین بدن بیمار با ابزار، بازوی رباتیک یا لاپاراسکوپ صورت نمی‌گیرد، به جراحی بپردازد.

 

سایر ویژگی‌های این سیستم رباتیک شامل تصاویر سه‌بعدی وضوح بالا، افزایش دامنه حرکتی جراح و ارگونومیک‌تر شدن میز کار است.

 

به گفته دالوند، تصاویر مجازی سه بعدی بیشتر در زمان واقعی می‌تواند به جراحان در شناسایی موقعیت ابزار و لاپاراسکوپ کمک کند.

 

پرفسور سعید نهاوندی، مدیر موسسه ICERI اظهار کرد که می‌توان از ربات HeroSurg از راه دور استفاده کرد و جراح در فاصله هزاران کیلومتری از محل عمل جراحی قرار داشته باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------