توانایی اسیدچرب اُمگا-۳ در کنترل اختلالات خود ایمنی



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی , اُمگا-۳

به گفته محققان مصرف اسیدچرب اُمگا-۳ توانایی توقف بیماری لوپوس و سایر اختلالات خودایمنی را دارد.

 به گزارش مهر، محققان دانشگاه ایالتی میشیگان دریافتند مصرف اسیدچرب اُمگا-۳ که معمولا در ماهی های چرب یافت می شود توانایی توقف مسیرهای سیگنال دهی لوپوس و همچنین سایر اختلالات خودایمنی را دارد.

 

بیماری لوپوس که به سل جلدی هم معروف است، یک بیماری التهابی بوده که در زمان حمله سیستم ایمنی به بافت های خود ایجاد می شود و می تواند به هر بخش از بدن از جمله پوست، مفاصل و اندام صدمه برساند.

 

محققان دریافتند زمانیکه لوپوس بواسطه ماده معدنی موسوم به کوآرتز بروز می کند، اسیدچرب اُمگا-۳ مانع از فعالیت این بیماری می شود. کوارتز متداول ترین و خطرناک ترین ماده سیلیکا کریستالی است که معمولا در صنایع کشاورزی، ساخت و ساز و استخراج معدن بکار گرفته می شود.

 

مطالعه محققان بر روی موش های ماده که دچار ضایعات لوپوس در ریه ها و کلیه های شان شده بودند و بررسی تاثیر اسیدچرب اُمگا-۳ بر روی این جراحات انجام شد.

 

جک هارکما، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «۹۶ درصد آسیب ریه ها بعد از مصرف اسیدچرب اُمگا-۳ متوقف شد.»

 

معمولا بیماری لوپوس ارثی تلقی می شود اما عوامل محیطی نظیر استنشاق ماده سمی سیلیکا کریستالی و قرارگیری در معرض نور خورشید هم دخیل هستند.

 

به گفته هارکما، «با استنشاق غبارات سمی سیلیکا، سلول های ریه نابود می شوند. با مرگ این سلول ها، سیگنال های اشتباه به سوی سیستم ایمنی ارسال می شود. در نتیجه بدن چنان واکنش قوی ای نشان می دهد که می تواند سلول های سالم را نیز مورد هدف قرار دهد.»

 

محققان عنوان می کنند اسید چرب اُمگا-۳ موجب تغییر مسیر واکنش سلول ها به سیلیکا درون ریه ها شده و تا حدی واکنش سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد.

 

محققان اذعان می کنند که این مطالعه به وضوح نشان می دهد که خوردن اسیدچرب اُمگا-۳ مانع از بروز بیماری لوپوس ناشی از عوامل محیطی می شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------