نگرانی ایران درباره سل مقاوم به درمان/وضعیت "سل" در مبتلایان به "ایدز"



  اخبارپزشکی  ,خبرهای   پزشکی ,وزارت بهداشت

رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت از کاهش موارد مبتلا به "سل" در کشور خبر داد و در عین حال درباره "سل مقاوم به درمان" تحت تاثیر کشورهای همسایه، ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش ایسنا، دکتر مهشید ناصحی در همایش روز ملی سل ضمن اشاره به کاهش میزان موارد گزارش شده از بروز سل در کشور اظهار کرد: طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، درباره تخمین میزان بروز سل در ایران، سالانه ۱۶ نفر از میان هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور به سل مبتلا می‌شوند. این روند نسبت به آمار جهانی که ۱۴۲ در ۱۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده، بسیار کمتر است.

 

وی افزود: سال گذشته ۹۹۱۵ نفر در کشور مبتلا به سل شدند، اما هنوز ۲۱ درصد از موارد بروز سل شناسایی یا گزارش نمی‌شوند. نرخ ابتلا به سل در کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و همچنین همسایگان شمالی ما چندین برابر ایران است.

 

رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت افزود: میزان بروز اختصاصی سل در گروه سالمندان پنج برابر میزان بروز کلی بیماری است. همچنین آمار مرگ ناشی از سل در این گروه از جمعیت، دو برابر سایر افراد است و به همین علت باید به صورت گروهی ویژه به آنها نگاه کرد.

 

ناصحی، میانگین سنی ابتلا به سل در کشور را کمتر از ۴۸ سال عنوان کرد و گفت: ۴۹ درصد کسانی که در ایران به سل مبتلا می‌شوند، ایرانی و ۳۹ درصد غیرایرانی هستند. سال گذشته نیز ۱۳ درصد از موارد سل در جمعیت غیرایرانی دیده شد. همچنین پنج درصد موارد شناسایی شده این بیماری نیز در زندان‌ها تشخیص داده شده‌اند.

 

وی ضمن اشاره به آمار بالای ابتلا به سل مقاوم به درمان در تمام کشورهای همسایه ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: با توجه به این شرایط یکی از نگرانی‌های ما سل مقاوم به درمان است؛ چراکه ما تحت تاثیر کشورهای همسایه هستیم.

 

به گفته رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، میزان شیوع سل در بیماران HIV مثبت در جهان ۱۱ درصد و در ایران ۳.۸ درصد گزارش شده است. ما از نظر بررسی میزان ابتلا به سل در بیماران مثبت HIV از دنیا عقب هستیم و تنها ۳۰ درصد آنها را بررسی می‌کنیم.

 

وی درخصوص وضعیت مراکز درمانی و همچنین آزمایشگاه‌های مخصوص این بیماری در کشور توضیح داد و گفت: در حال حاضر ما ۱۰ مرکز منطقه‌ای، ۴۸ آزمایشگاه کشت، ۴۰۷ آزمایشگاه اسمیر و یک آزمایشگاه مرجع کشوری در بیمارستان مسیح دانشوری تهران داریم. به زودی در شهر زابل یک بخش بستری و آزمایشگاه مرجع بیماری سل راه‌اندازی می‌شود.

 

رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت همچنین از راه‌اندازی بخش‌های بستری بیماران سل در استان‌های گرگان، تبریز و کرمانشاه تا پایان سال خبر داد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------