افزایش دو برابری خطر ابتلا به دیابت با مصرف دو بطری نوشابه در روز



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی ,دیابت

نتایج یک مطالعه جدید حاکی از دو برابر شدن خطر ابتلا به دیابت در افرادی است که روزی دو بطری 200 میلی لیتری نوشابه مصرف می کنند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، محققان موسسه کارولینسکای سوئد در این مطالعه با بررسی بیش از دو هزار و 800 بزرگسال متوجه شدند که مصرف دستکم دو بطری 200 میلی لیتری نوشابه در روز با دو برابر شدن خطر ابتلا به دیابت نوع دو و نیز یک شکل دیابت نوع یک که به دیابت اتوایمیون نهان بالغین (LADA) معرف است، ارتباط دارد.

 

دیابت نوع دو شایع ترین شکل این بیماری است و حدود 90 تا 95 درصد تمام موارد ابتلا به دیابت را شامل می شود.

 

دیابت نوع دو زمانی رخ می دهد که سلول های بدن قادر به استفاده موثر از هورمون انسولین نیستند؛ این وضعیت که به مقاومت نسبت به انسولین معروف است ، باعث می شود که سطح قند خون افزایش یابد.

 

اما دیابت نوع یک که حدود 5 تا 10 درصد موارد ابتلا به دیابت را شامل می شود به عنوان یک بیماری خود ایمن در نظر گرفته می شود. در این وضعیت سیستم ایمنی اشتباهی به سلول های بتا تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می کند و باعث تولید مقدار کمی انسولین می شود و یا هیچ انسولینی تولید نمی کند.

 

LADA یک زیر مجموعه دیابت نوع یک و وضعیتی پیش رونده است که معمولا در بزرگسالی در میان 30 تا 50 سالگی بروز می کند.

 

برخی اوقات به LADA دیابت نوع '1.5' نیز گفته می شود زیرا از برخی خصیصه های دیابت نوع یک و از برخی خصیصه های دیابت نوع دو برخوردار است.

 

گمان می شود که LADA یک بیماری خود ایمن مانند دیابت نوع یک باشد اما در عین حال مانند دیابت نوع دو دارای مقاومت نسبت به انسولین نیز هست.

 

مطالعات قبلی ارتباط میان مصرف زیاد نوشابه های شیرین و دیابت نوع دو را نشان داده اند. این تاثیر در ابتدا به افزایش وزن به خاطر مصرف نوشابه های بسیار شیرین، نسبت داده شد.

 

در این مطالعه جدید، محققان قصد داشتند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نوشابه هایی نیز که به طور مصنوعی شیرین می شوند،می توانند چنین تاثیری داشته باشند و آیا مصرف نوشابه اعم از شیرین و یا شیرین شده مصنوعی تاثیری بر ابتلا به LADA دارد و یا خیر.

 

محققان در این مطالعه دو هزار و 874 بزرگسال را در سوئد مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد هزار و 136 نفر دیابت نوع دو ، 357 نفر LADA و هزار و 137 نفر نیز در گروه کنترل قرار داشتند.

 

آنها دریافتند که در مورد بزرگسالانی که روزانه دستکم دو بطری نوشیدنی شیرین 200 میلی لیتری مصرف می کردند، احتمال ابتلا به LADA و ابتلا به دیابت نوع دو در قیاس با افرادی که مصرف کمتری داشتند، به ترتیب دو و 2.4 برابر بود.

 

علاوه بر این خطر ابتلا به LADA و دیابت نوع دو در افرادی که پنج وعده 200 میلی لیتری نوشابه در روز مصرف می کردند، به ترتیب 3.5 و 10.5 برابر بیشتر بود.

 

محققان در خصوص چرایی این وضعیت تصریح کردند که این موضوع چند علت دارد، یکی این که مصرف نوشابه باعث تحریک اشتها و افزایش مصرف خوراکی ها به ویژه خوراکی های شیرین و در نتیجه، افزایش وزن که یک عامل خطر ساز برای ابتلا به دیابت است، می شود.

 

دلیل دیگر این است که شیرین کننده های مصنوعی تاثیر منفی بر توازن گونه های میکروبی 'خوب' و 'بد' در روده دارد که به عدم تحمل گلوکز منجر می شود.

 

نتایج این مطالعه در مجله European Journal of Endocrinology منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------