شناسایی نخستین مورد ابتلا به میکروسفالی در ویتنام از طریق زیکا



  اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی, زیکا

وزارت بهداشت ویتنام در ادامه گزارش ها در مورد ابتلای برخی شهروندان کشورهای جنوب شرق آسیا به ویروس زیکا از شناسایی نخستین مورد میکروسفالی در این کشور خبر داد که احتمال دارد توسط پشه منتقل کننده زیکا انتقال یافته باشد.

 به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت ویتنام روز یکشنبه اعلام کرد بیماری میکروسفالی که ابتلا به آن باعث می شود مغز نوزاد به طور غیرطبیعی کوچک مانده و به اندازه کافی رشد نکند در یک زن باردار ویتنامی دیده شده و به احتمال زیاد با پشه منتقل کننده ویروس زیکا مرتبط است.

 

پزشکان ویتنامی یک زن مبتلا به زیکا را دراستان 'داک لاک' در مرکز این کشور شناسایی کرده اند که چهار ماهه باردار است.

 

وزارت بهداشت این کشور در بیانیه ای که در تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد یک مورد میکروسفالی با احتمال زیاد با ویروس زیکا مرتبط بوده و نخستین مورد در ویتنام است.

 

براساس گزارش تارنمای روزنامه ارتش ویتنام، در مجموع 9 مورد عفونت زیکا در ویتنام شناسایی شده است که انتظار می رود در چند روز آینده تایید شود.

 

اگر مورد میکروسفالی در ویتنام تایید شود این سومین کشور از منطقه جنوب شرق آسیا است که که ارتباط این بیماری با زیکا مورد تایید قرار می گیرد.

 

پیش از این میکروسفالی چند نوزاد از زنان باردار در کشورهای تایلند و فیلیپین تایید شده است، هر چند زنان بارداری در سنگاپور، مالزی و میانمار نیز به زیکا مبتلا شده اند.

 

از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون نیز بیش از دو هزار کودک مبتلا به نوعی عارضه ناشی از اختلال رشد عصبی موسوم به 'میکروسفالی' در برزیل در آمریکای جنوبی متولد شده اند.

 

ویتنام نیز در اوایل ماه میلادی جاری سطح تهدید ابتلا به زیکا را در این کشور پس از شیوع رو به رشد آن در منطقه تشدید و نظارت بر زنان باردار راافزایش داد.

 

'میکروسفالی' با گسترش ویروس زیکا در ارتباط است و به شکل چشمگیری فقط نوزادان را مبتلا می کند. بزرگسالان به طور معمول در معرض هیچ گونه نشانه های بیماری یا تبعات آن نیستند.

 

نوعی پشه، ویروس زیکا را انتقال می دهد و شیوع کنونی بیماری ناشی از آن از بهار سال 2015 در برزیل آغاز شد و اکنون کشورهای جنوب شرق آسیا در معرض این ویروس هستند. تاکنون بیش از 300 نفر در سنگاپور و بیش از 400 نفر در تایلند به زیکا مبتلا شده اند و شهروندان مالزی، فیلیپین، ویتنام و میانمار نیز از آن در امان نمانده اند.

 

سازمان جهانی بهداشت اوایل سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس زیکا و نگرانی بر سر بهداشت عمومی، 'وضعیت فوق العاده جهانی' اعلام کرد و خواستار تحقیق و پژوهش بین المللی فوری برای مقابله با این بیماری خطرناک شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------