دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از عفونت‌های جراحی



  اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی ,سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور حفظ جان انسان‌ها، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از شیوع مقاومت آنتی‌بیوتیکی دستورالعمل‌های جدیدی را منتشر کرده است.

 به گزارش ایسنا، در دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت آمده است افرادی که برای عمل جراحی آماده می‌شوند باید دوش بگیرند، همچنین تنها باید برای پیشگیری از ابتلا به عفونت قبل و در حین جراحی و نه دوره پس از آن، آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

 

دستورالعمل جهانی برای پیشگیری از عفونت محل جراحی شامل فهرستی از ۲۹ توصیه، توسط ۲۰ کارشناس جهان و براساس جدیدترین شواهد تهیه شده است.

 

دکتر "ماری پائول کیئنی" معاون مدیرکل سیستم سلامت و نوآوری سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: نباید هیچ فردی در حین درمان دچار بیماری شود. پیشگیری از عفونت‌های جراحی نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه است. این دستورالعمل‌ها برای حفاظت از سلامت بیماران، ابزار ارزشمندی هستند.

 

عفونت‌های محل جراحی از طریق باکتری ایجاد می‌شود؛ این باکتری‌ها از طریق برش‌هایی که در طول جراحی روی بدن ایجاد می‌شوند به درون بدن راه پیدا می‌کنند. آنها زندگی میلیون‌ها بیمار را در سال تهدید کرده و به گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می‌کنند. در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط ۱۱ درصد بیماران که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند در این فرآیند آلوده می‌شوند. در آفریقا بیش از ۲۰ درصد زنان بارداری که سزارین می‌شوند دچار عفونت شده و به این ترتیب هم سلامت خودشان و هم توانایی‌ آنها برای مراقبت از فرزندشان به خطر می‌افتد.

 

دستورالعمل جدید شامل ۱۳ توصیه برای دوره پیش از عمل و ۱۶ مورد برای پیشگیری از عفونت در حین جراحی و پس از آن می‌شود. این دستورالعمل‌ها از توصیه‌های ساده گرفته تا تخصصی شامل مجموعه‌ای از اقدامات مثل دوش گرفتن بیمار پیش از جراحی، بهترین روشِ پاکیزه نگه داشتن دست‌ها برای تیم جراحی، ارائه راهنمایی در مورد زمان مصرف آنتی بیوتیک و انتخاب نوع ماده ضدعفونی‌کننده پیش از ایجاد شکاف روی محل جراحی می‌شوند.

 

همچنین در این دستورالعمل تاکید شده زمان مناسب برای مصرف آنتی بیوتیک پیش از عمل جراحی و در حین انجام آن است و رعایت این توصیه، اقدامی حیاتی در توقف گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی به حساب می‌آید. آنتی بیوتیک‌ها نباید پس از عمل جراحی استفاده شود در حالی که اغلب این کار انجام می‌شود.

 

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که برای پیشگیری و درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها در واکنش به استفاده از این داروها تغییر می‌کنند. این مقاومت با گذشت زمان و به طور طبیعی پیشرفت می‌کند اما استفاده نادرست و غیراصولی از این دارو، سرعت بی‌تاثیر شدن آنتی بیوتیک‌ها را افزایش داده‌ است.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------