یارانه درمان ناباروری پرداخت می شود



  اخبارپزشکی, خبرهای   پزشکی,وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت، از تامین هزینه های درمان ناباروری زوجین نابارور کم بضاعت در کشور خبر داد.

 به گزارش مهر، دکتر محمد آقاجانی در جلسه مشترک روسای مراکز ناباروری بخش خصوصی با اشاره به اینکه فرصت استثنایی برای رشد و توسعه درمان ناباروری در کشور فراهم آمده است، افزود: آنچه در اختیار داریم و به آن می بالیم این است که یکی از کشورهای توسعه یافته در منطقه هستیم و تقریبا همه اقداماتی که بخواهد در زمینه درمان برای زوج های نابارور صورت بگیرد در کشور فراهم است و نیازی به اعزام به خارج از کشور نیست.

 

وی در درجه اول سیاست های جدید جمعیتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند را یک فرصت طلایی برای این حوزه دانست که بشود از این رهگذر درمان ناباروری در کشور را توسعه داد.

 

دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت، یکی از مسیرهایی که می شود برای اصلاح هرم جمعیتی آینده از آن کمک گرفت را درمان زوج های نابارور و فرزند آوری آنها عنوان کرد و گفت: هرم جمعیتی به سمت پیر شدن حرکت می کند که ما بایستی جلوی این اتفاق را بگیریم هم برای حفظ نیروی کار و برای بالندگی کشورمان و سیاست های جدید جمعیتی فرصتی مغتنم است هم برای حوزه درمان ناباروری کشور، تاکید دولت و مجلس بر این سیاست نیز جای تشکر دارد.

 

آقاجانی ادامه داد: برنامه توسعه درمان ناباروری و کمک به زوج های نابارور هم یکی از این فرصت ها است که سال گذشته به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ شد.

 

معاون درمان وزارت بهداشت، بحث «هلث توریسم» را هم مهم دانست و گفت: پتانسیل بزرگ پزشکی در کشور از جمله درمان ناباروری می تواند کمک های شایانی در این راستا بکند.

 

آقاجانی افزود: یکی از فرصت هایی که در گذشته وجود داشته و خوشبختانه همچنان هم استمرار دارد فقه پویای شیعه هست که به شما در این زمینه خیلی کمک کرده است. ما در بعضی از مذاهب اسلام و حتی در ادیان دیگر محدودیت هایی را داریم که توسعه ی این علم را کند می کند ولی خوشبختانه علمای ما برای حل این مشکل راه حل های خوبی را پیش پای دانشمندان قرار دادند. امیدوارم با استفاده از این فرصت یک جهش عمده را شاهد باشیم.

 

وی گفت: سال قبل دستور العملی به سراسر دانشگاه ها ابلاغ شد که چند بعد داشت بعد اول آن توسعه زیرساخت های مراکز دانشگاهی بود و چهار بخش مرکز در دانشگاه ها داریم که این ها از لحاظ تجهیزاتی خیلی فرسوده شده بودنند این ها مرکز تربیت متخصصین این حوزه هستند بایستی که این ها را از لحاظ تجهیزات تقویت می کردیم، منابع مالی خوبی تزریق شد، دستگاه هایی خریداری شده و انشاالله یک بهسازی و نوسازی ناوگان تجهیزاتی را در مراکز درمان ناباروری در خور شان دانشگاه ها شاهد خواهد بود.

 

معاون وزیر بهداشت افزود: برخی از دانشگاه من جمله ۶ دانشگاه که هیچ نوع مرکزی نداشتند نه دولتی و نه خصوصی با کمک طرح تحول نظام سلامت و همت مدیران به مراکز جدید درمان ناباروری مجهز شدنند.

 

دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت، بعد دوم این دستورالعمل را حمایت های مالی از زوج های نابارور برشمرد و افزود: آنجا مقرر شد که چه بیمار به بخش خصوصی مراجعه بکند چه به بخش دولتی ۸۵ درصد تعرفه دولتی را ما به عنوان یارانه حمایت کنیم.

 

آقاجانی با اشاره به اینکه این دستورالعمل یک محدودیت داشت و آن این بود که زوج های ناباروری که تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد هستند و یا زوج هایی که توانایی مالی ندارند و به این نهادها مراجعه می کنند ارائه خدمات را محدود می کرد، ادامه داد: خوشبختانه پوشش فراگیرتر شد و همه افرادی که به مراکز خصوصی و دولتی مراجعه می کنند می توانند این ۸۵ درصد تعرفه دولتی را به عنوان یارانه داشته باشند.

 

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: البته مرکز خصوصی تعرفه خصوصی خواهد گرفت ولی این یارانه به افراد پرداخت خواهد شد زیرا ما بایستی عادلانه حرکت کنیم. اگر کسی به مرکز خصوصی برود نمی تواند از چند برابر یارانه استفاده کند و این یک اصل هست. در بیمه های درمان در همه جای دنیا اینگونه رفتار می کنند یک رقمی را به عنوان حمایت مالی قرار می دهند و اگر شخص خواست از حمایت ها و خدمات بیشتری با استانداردهای بالاتری در مراکز خصوصی استفاده کند مابه التفاوت را خودش پرداخت خواهد کرد.

 

آقاجانی با تاکید حمایت از زوج های نابارور گفت: الان عقد قرارداد بیمه های پایه با مطب ها و مراکز خصوصی، آزمایشگاه و... به همین شکل است یعنی پوشش آنها پوشش تعرفه دولتی است اگر غیر از این باشد همه مردم نه امکان پذیر است و نه به لحاظ عدالت اجتماعی منطق دارد.

 

وی گفت: در حال حاضر مراکز دولتی در حال پذیرش هستند و مراکز خصوصی هم که اعلام آمادگی کرده بودند در مکاتبات ما و در اجلاس معاونین درمان بر آن تاکید شد.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------