احتمال درمان آسیب‌های نخاعی



  اخبارپزشکی,خبرهای  پزشکی , آسیب‌های نخاعی

محققان دانشگاه دوک برای اولین‌بار موفق به کشف پروتیئن مسئول ترمیم نخاع آسیب دیده شدند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، محققان با مطالعه بر روی گونه‌ای از ماهیان تزئینی با نام گورخرماهی موفق به شناسایی پروتئین ترمیم‌کننده نخاع شدند. 

 

سیستم عصبی محیطی در این گونه از ماهیان کاملا انعطاف‌پذیر است به‌ طوری‌ که حتی در مواردی که نخاع کاملا قطع شده باشد، پروتئین‌های ترمیم‌کننده به سرعت دو سر قطع شده نخاع را ترمیم می‌کنند.

 

پروفسور کنت پوز، متخصص بیولوژی سلولی از دانشگاه دوک عنوان کرد: پروتئین ترمیم‌کننده نخاع در واقع قابل توجه‌ترین شاهکار طبیعت است که باعث اثبات نظریه باززایی یا احیاء سلولی در جانوران است.

 

وی افزود: شناخت این پروتئین قطعا اولین گام برای درمان نوین ضایعه قطع نخاع در انسان است چرا که درمان ضایعه نخاعی و ترمیم بافت آسیب‌دیده نخاع در انسان به نوعی در پیوند با روند ترمیم این عارضه در گورخرماهی است.

 

محققان دریافتند که هنگام قطع شدن نخاع در گورخر ماهی، گونه‌ خاصی از پروتئین‌ها در محل قطع شده به طور غیرقابل طبیعی بلند می‌شوند و خود را به سر دیگر قطع شده نخاع می‌رسانند و پس از تشکیل اولین پل میان دو سر نخاع سلول‌های عصبی نخاع نیز به تبعیت از این رفتار، فاصله کانال قطع شده را طی و در نهایت محل آسیب را ترمیم می‌کنند.

محققان برای کشف جزئیات پدیده‌ بسیار پیچیده ترمیم نخاع در این ماهی از تکنیک شناخت سلولی استفاده کردند. در این روش تغییرات در فعالیت ژنی پس از آسیب نخاعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

محققان پس از مطالعه بسیار بر روی روند تغییرات ژنی پس از آسیب نخاعی دریافتند که تراکم پروتئین موسوم به CTGF در بافت پیونددهنده محل آسیب نخاع بسیار زیاد است.

 

مهمترین دستاورد این مطالعه کشف شباهت 90 درصدی پروتئین CTGF انسان در مقایسه با گورخر ماهی است. به‌طوریکه پس از تزریق پروتئین CTGF انسان به ماهی آسیب دیده مشخص شد که روند ترمیم نخاع آسیب دیده افزایش یافت و پس از دو هفته، معلولیت ناشی از قطع نخاع در ماهی برطرف شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------