ویتامین D عمر مبتلایان به سرطان پستان را افزایش می‌دهد



  اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی,ویتامین

یک پژوهش جدید نشان دهنده ارتباط میان میزان زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان پستان با سطح ویتامین D بدن آنها است.

 به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، سرطان پستان صرف نظر از قومیت یا نژاد، شایع‌ترین شکل سرطان در زنان بوده وتحقیقات قبلی نیز نشان داده است که ویتامین D اثرات مثبتی در درمان‌های ضد سرطان دارد.

 

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گزارش می‌دهند که در ایالات متحده، حدود 220 هزار زن با سرطان پستان در هر سال تشخیص داده می‌شوند.

 

در سال 2013، 230 هزار و 815 زن مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شد و 40 هزار و 860 نفر از آنها در اثر این بیماری درگذشتند.

 

برخی مطالعات نشان داده‌اند که متابولیت فعال ویتامین D که کلسیتریول نام دارد می‌تواند خواص ضد سرطان داشته باشد.

 

به کار بردن کلسیتریول در موش‌ها به جلوگیری از تکثیر و رشد سلولهای سرطانی، کاهش تشکیل عروق خونی تومور و تحریک مرگ سلولی کمک می‌کند.

 

اگرچه هنوز آزمایش‌های بالینی برای اثبات این امر در انسان انجام نشده، برخی از مطالعات بالینی و پیش بالینی نشان می‌دهد که اجتناب از کمبود ویتامین D و مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند یک راه مقرون به صرفه و امن برای جلوگیری از سرطان در بیماران و بهبود وضعیت بیمارانی باشد که به سرطان مبتلا شده‌اند.

 

محققان در یک پژوهش جدید به رهبری دکتر سانگ یائو ، از موسسه سرطان روزول پارک در نیویورک، داده ‌های به دست آمده از 1666 زن مبتلا به سرطان پستان را مورد بررسی قرار دادند.

 

این بیماران پیشتر در یک پژوهش سرطان پستان در سال 2006 شرکت کرده بودند.

 

محققان به بررسی سطوح  نشانگر 25 هیدروکسی ویتامین D (25OHD) ویتامین D  پرداختند و ارتباط آن را با میزان زنده ماندن فرد مبتلا به سرطان بررسی کردند.

 

آنها بیماران را به عنوان بخشی از این پژوهش در فواصل منظم 12، 24، 48، 72 و 96 ماه آزمایش و بررسی کردند.

 

محققان داده‌های جمع آوری شده در بیش از یک سال، از پنجم ژانویه 2014 تا 15 مارس 2015 را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج آن را در مجله  JAMA Oncology به چاپ رساندند.

 

متوسط ​​سن بیماران تحت نظارت 58.7 سال بود .به طور کلی، نیمی از بیماران دچار کمبود ویتامین D بوده و بیش از یک سوم آنها دارای سطوح نامناسبی از ویتامین D بودند.

 

محققان در این پژوهش دریافتند که زنان مبتلا به تومورهای پیشرفته، دارای سطح پایین‌تری از نشانگر ویتامین D هستند و همچنین پایین‌ترین سطح این ویتامین در زنان یائسه مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی پیدا شد.

 

سرطان پستان سه‌گانه منفی (Triple Negative Breast Cancer)یک حالت خاص است که هیچکدام از گیرنده‌های استروژن و پروژسترون یا ژن HER2 را ندارد. این حالت به طور متوسط در 20 درصد موارد سرطان پستان دیده می شود.

 

سطوح 25OHD  نیز به صورت معکوس متناسب با پیشرفت بیماری و میزان مرگ و میر است.

 

سطوح پایین25OHD با پیشرفت و میزان بالاتری از تومور همراه بوده و زنانی که بالاترین سطح از 25OHD را دارند به طور کلی از طول عمر بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

سطوح 25OHD همچنین با رژیم غذایی حاوی ویتامین D و مصرف مکمل‌های آن افزایش می‌یابد.

 

یافته‌های این پژوهشگران شواهدی تجربی و قانع کننده برای رابطه بین سطح ویتامین D و خطر پیشرفت سرطان سینه و مرگ و میر است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------