میانگین سن ابتلا به دیابت در ایران کمتر از میانگین جهانی است



  اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی, دیابت

مشاور تغذیه انجمن دیابت استان کرمان گفت: میانگین سنی ابتلا به این بیماری در ایران کمتر از میانگین جهانی گزارش شده است.

 الهام آزادگان در گفت و گو با  ایسنا به مناسبت 23 آبان ماه روز جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت یک بیماری پیش رونده است که شیوع آن در جهان و در ایران در حال افزایش و میانگین سنی ابتلا به این بیماری در ایران کمتر از میانگین جهانی گزارش شده است.

 

وی افزود: باتوجه به عوارضی نظیر آسیب به کلیه، آسیب به چشم و اعصاب و ... آگاهی بیمار از نحوه کنترل بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

آزادگان با اشاره به سه مولفه اصلی در کنترل دیابت بیان کرد: این مولفه ها شامل دارو درمانی و انسولین، رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب است که به فرد کمک می کند در طول شبانه روز قندخون را کنترل کرده و نوسانات چندانی نداشته باشد.

 

وی گفت: مصرف به موقع و سریع دارو یا انسولین بسیار مهم است از این رو به بیماران توصیه می شود که حتما از پزشک معالج خود در مورد نحوه صحیح مصرف دارو و زمان استفاده از آن یا انسولین(قبل، حین یا بعد از صرف غذا) ابتدا اطلاعات کامل را کسب کنند.

 

حذف یکی از وعده های غذایی موجب کنترل قندخون نمی شود

 

آزادگان یادآور شد: رعایت درست و اصولی رژیم غذایی مولفه اساسی دیگر در کنترل قند است، گاهی بیماران با حذف یکی از وعده های غذایی انتظار دارند که قندخون کنترل شود درحالی که برای کنترل مناسب قندخون در طول شبانه روز مصرف سه وعده غذای اصلی و سه میان وعده توصیه می شود.

 

مشاور تغذیه انجمن دیابت استان کرمان ادامه داد: همچنین مصرف شش وعده غذایی در شبانه روز موجب کاهش قندخون در طول روز و کاهش قندخون ناشتا می شود.

 

آزادگان همچنین تاکید کرد: باید از مصرف برنج و ماکارونی در وعده شام پرهیز شود و بهتر است آخر شب و قبل از شام یک میان وعده حاوی مواد پروتئینی نظیر شیر یا ماست استفاده شود که این میان وعده از اُفت قندخون شبانه جلوگیری می کند.

 

وی گفت: به منظور کنترل بهتر قندخون باید مواد نشاسته ای نظیر ماکارونی، سیب زمینی، هویج آب پز شده، باقلا، ذرت و ... در برنامه غذایی روزانه کاهش داده شود، همچنین در میان عده ها بهتر است میوه هایی که قند کمتری دارند استفاده شود اما در مصرف میوه های حاوی قند بالا نظیر موز، آناناس، خرما، انگور و ... زیاده روی نشود.

 

این کارشناس تغذیه در پایان گفت و گوی خود با ایسنا خاطرنشان کرد: به افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند توصیه اکید به کاهش وزن می شود چرا که کاهش وزن موجب پایین آمدن قندخون نیز می شود، به علاوه توصیه می شود حتما افراد روزانه یک ساعت پیاده روی داشته باشند زیرا فاکتور اصلی دیگر جهت بهبود قندخون است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------