کمبود فیبر در رژیم غذایی؛عامل عفونت دیواره روده



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی , کمبود فیبر

گروهی از محققان بین المللی در پی مطالعه روی موش ها متوجه شدند هرگاه میکروب های درون سیستم گوارش فیبر طبیعی مورد نیاز تغذیه خود را نیابند، مخاط طبیعی پوشاننده روده را چنان تحلیل می برند که باکتری های خطرناک مهاجم می توانند به دیواره روده بزرگ حمله کنند.

 به  گزارش ایرنا ؛ در این تحقیق که نتیجه آن در نشریه Cell منتشر شد، تعدادی موش در شرایط خاص و بدون هیچ گونه میکروب روده متولد و پرورش داده شدند؛ سپس 14 باکتری که معمولا در روده انسان زندگی می کنند، به بدن این موش ها منتقل شدند. دانشمندان به واسطه اطلاع از امضای ژنتیکی کامل هر یک از این موش ها، امکان پیگیری فعالیت های آنها را در طول زمان داشتند.

 

نتیجه تحقیق نه تنها به درک بهتر نفش فیبر در رژیم غذایی عادی که حتی به ظرفیت استفاده از فیبر برای مقابله با تاثیرات اختلالات گوارشی کمک می کند.

 

به گفته پروفسور اریک ماتنز از دانشگاه میشیگان که هدایت تحقیق را به عهده داشت، درس گرفته شده از مطالعه تعامل فیبر، میکروب های روده و سیستم دیواره روده این است که اگر شما به میکروب های روده غذا نرسانید، آنها شما را می خورند.

 

محققان تاثیرات رژیم های غذایی مختلف دارای میزان متفاوت فیبر و حتی رژیم های فاقد فیبر را بررسی کردند. آنها تعدادی از موش ها را نیز به گونه ای باکتری آلوده کردند که تاثیر آنها مشابه عملکرد برخی از گونه های مشخص باکتری در انسان همچون التهاب، اسهال و درد بود.

 

نتیجه این بود : در موش هایی که رژیم غذایی انها حاوی حدود 15 درصد فیبر بود، ضخامت لایه مخاطی حفظ شده بود و عفونت زیاد نشده بود؛ اما پس از آن که محققان رژیم بدون فیبر را حتی برای چند روز جایگزین کردند، برخی از میکروب های روده به تدریج به خوردن مخاط رو اوردند.

 

پژوهشگران حتی رژیم غذایی غنی از فیبر پری بیوتیک را -انواع خالص شده فیبر محلول مشابه آنچه در برخی مکمل ها و مواد غذایی فراوری شده وجود دارد-- آزمایش کردند و متوجه شدند که چنین رژیمی نیز همان تحلیل لایه مخاطی را در پی دارد.

 

آنها همچنین مشاهده کردند که ترکیب باکتری ها و حتی انزیم ها براساس ماده غذایی خورانده شده به موش ها تغییر کردند.

 

تصاویر گرفته شده از لایه مخاطی و سلول های دیواره روده بزرگ که مخاط را تولید می کنند، نشان داد که لایه یاد شده با کاهش دریافت فیبر، نازک تر می شود.

 

در حقیقت، سیر طبیعی در یک روده عادی به این صورت است که لایه مخاطی همواره در حال ساخته شدن و از بین رفتن است، اما تغییر فعالیت باکتری ها در شرایط کمبود فیبر به این معنی است که سرعت تحلیل رفتن مخاط بیشتر از تولید آن است.

 

محققان پس از آلوده کردن موش ها به نوعی باکتری شبیه 'ای کولی'، دریافتند که این باکتری خطرناک در روده موش هایی که رژیم غذایی کم فیبر داشتند، بیشتر پرورش پیدا کردند و بسیاری از این موش ها به تدریج علائم بیماری بروز دادند و کاهش وزن پیدا کردند.

 

بررسی نمونه بافت روده موش های یاد شده نه تنها نازک شدن آن بلکه وجود التهاب گسترده را نیز نشان داد.

 

روده موش هایی هم که رژیم غذایی غنی از فیبر داشتند، پس از آلوده شدن به میکروب دچار التهاب شد، اما منطقه آن کوچکتر بود.

 

به گفته محققان، پیام این تحقیق در واقع موید توصیه دیرینه پزشکان است که می گویند فیبر حاصل از منابع طبیعی متنوع مصرف کنید . به واقع، رژیم غذایی شما به طور مستقیم روی میکروب های بدن شما و در نتیجه روی وضعیت لایه مخاطی روده و احتمال بیماری شما تاثیر می گذارد .

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------