ذرات معلق در هوا و مصرف بالای سوخت از عوامل شیوع سرطان در ایران



  اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

قائم مقام وزارت بهداشت گفت: کم تحرکی، چاقی، استعمال دخانیات مانند سیگار و همچنین مواد مخدر، مصرف غذاهای چرب و شور و کم استفاده کردن از سبزیجات در رژیم غذایی، ذرات معلق در هوا و مصرف بالای سوخت از عوامل شیوع سرطان است.

 به گزارش  فارس، ایرج حریرچی در افتتاحیه نخستین کنفرانس سرطان غرب آسیا اظهار داشت: در ایران در بین مردان از هر 134 نفر 4 نفر و در بین زنان از هر 100 هزار نفر 127 نفر به سرطان مبتلا می شوند که میانگین جهانی 205 نفر از هر یکصدهزار نفر است.

 

وی تصریح کرد: در ایران 72 درصد از مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است 40 درصد از این مرگ‌ها به صورت زودرس یعنی قبل از 70 سالگی اتفاق می افتد.

 

قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سرطان در کشور ما در حال افزایش است گفت: علت این افزایش به دلیل بالا رفتن سن جمعیت در ایران است و همچنین رفتارهایی نظیر کم تحرکی، چاقی، استعمال دخانیات مانند سیگار و همچنین مواد مخدر، مصرف غذاهای چرب و شور و کم استفاده کردن از سبزیجات در رژیم غذایی از عوامل سرطان محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل مهمی که موجب شیوع سرطان می شود مصرف بالای سوخت در کشور است که از میانگین جهانی این مصرف در ایران بالاتر است و ذرات معلق در هوا از عوامل دیگر شیوع سرطان هستند.

 

حریرچی در بیان عوامل محیطی شیوع سرطان گفت: مواد شیمیایی، مواد مخدر، غذاهای ناسالم و وزن بالا از این عوامل محسوب می شوند.

 

وی همچنین تاکید کرد: برای کاهش شیوع سرطان عوامل استرس زا در محیط کاهش یابد.

 

قائم مقام وزارت بهداشت در خصوص درمان های جدید سرطان مبتنی بر شیمی درمانی، گفت: باید دقت شود که این درمان ها منافع چندانی ندارد و هزینه زیادی را در بر دارد.

 

وی از پزشکان خواست که در تجویز درمان‌های سرطان از مبانی علمی که منجر به طولانی شدن زندگی باشد را انتخاب کنند و به مردم هم توصیه کرد در خصوص درمان از مراکز دانشگاهی اطلاعات کسب کنند.

 

قائم مقام وزارت بهداشت با تاکید دوباره بر اینکه در ایران سالیانه بیش از 92 هزار نفر دچار سرطان می شوند، خاطر نشان کرد: افزایش امید به زندگی، تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی سه عامل افزایش سرطان در کشور است.

 

وی در خصوص وضعیت بیماری های غیرواگیر در جهان گفت: چهار بیماری غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت تهدید کننده زندگی انسان محسوب می‌شوند ، این بیماری ها بزرگترین عامل مرگ انسان در جهان هستند، به طوریکه 68 درصد یا 38 میلیون از 56 میلیون مرگ در سال 2012 را از کل مرگ های غیرواگیر پیش از موعد در جهان، تشکیل داد که از مجموع این مرگ ها، 27 درصد به سرطان مرتبط است.

 

حریرچی در خصوص میزان بروز سالیانه سرطان در جهان گفت: این میزان از 10 میلیون نفر در سال 2000 میلادی به 14 میلیون نفر در سال 2012 رسیده است و تا سال 2030 به 25 میلیون نفر خواهد رسید.

 

وی در تشریح بروز سرطان در ایران گفت: سرطان های با بیشترین بروز در مردان شامل پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان شامل پستان، پوست، روده بزرگ، معده و سرطان خون است و سرطان های با بیشترین بروز در هر دو جنس شامل پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه هستند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص چرایی افزایش بروز سرطان در ایران گفت: سه دلیل عمده این افزایش شامل افزایش سن جمعیت و تعداد سالمندان، تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی به شمار می روند.

 

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص هزینه های مالی سرطان در ایران خاطرنشان کرد: سرطان به طور مستقیم (مرگ) و غیر مستقیم (ناتوانی) موجب از دست رفتن 450 هزار سال عمر در ایران می‌شود و متوسط سال های از دست رفته در اثر سرطان به ازای هر نفر در ایران 21 سال است.

 

وی افزود: هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان حدود10هزار میلیارد تومان در سال است که 3000 میلیارد تومان آن مربوط به درمان است و هزینه دارودرمانی سرطان در ایران، حدود 1500 میلیارد تومان است که معادل 15درصد کل هزینه های داروی کشور یعنی بیش از 8000 میلیارد تومان خواهد شد.

 

به گفته حریرچی، از کل هزینه دارو درمانی سرطان در ایران، 83 درصد یا حدود 1000 میلیارد تومان توسط دولت پرداخت می شود که 63 درصد سهم بیمه و20 درصد سهم یارانه وزارت بهداشت است که با سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان، می توان حدود 1200 میلیلارد تومان در سال ذخیره کرد.

 

وی درخصوص چالش های تشخیص و درمان سرطان گفت : محدودیت دسترسی به امکانات و تجهیزات، از دست رفتن زمان ، تصمیم گیری های بالینی جدا از هم، عدم توزیع عادلانه امکانات در کشور و سرمایه گذاری قابل توجه در خصوص داروهای شیمی درمانی و سهم کم جراحی و رادیوتراپی مهم‌ترین این چالش‌هاست.

 

قائم مقام وزیر بهداشت اهداف، راهبردها، اقدامات انجام شده در این حوزه را تشریح کرد و گفت: ارتقای دانش عمومی ، توسعه همکاری های بین بخشی، کنترل عوامل خطر سرطان، تشخیص زودهنگام، دسترسی عادلانه به خدمات، توسعه شبکه مراقبت سرطان در ایران، استاندارد سازی خدمات و مراقبت های حمایتی و تسکینی از مهم‌ترین راهبرد ها به شمار می روند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------