دسترسی ۱۸ میلیون فرد اچ.آی.وی مثبت به داروهای نجات بخش



  اخبارپزشکی ,خبرهای   پزشکی ,اچ.آی.وی مثبت

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی اعلام کرد: دسترسی افراد اچ.آی.وی مثبت به داروهای نجات بخش در خلال پنج سال گذشته ۲ برابر شده و به بیش از ۱۸ میلیون رسیده است.

 به گزارش مهر از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، بان کی مون روز پنجشنبه در پیامی که به مناسبت روز جهانی ایدز منتشر شد، افزود: با گذشت ۳۵ سال از پیدایش ایدز، جامعه بین الملل می تواند با افتخار به گذشته بنگرد اما همچنین باید با اراده و تعهد به منظور دستیابی به هدف پایان بخشیدن به همه گیری ایدز تا ۲۰۳۰ نگاهی رو به جلو داشته باشیم.

 

وی افزود: پیشرفت قابل توجهی در مقابله با این بیماری وجود داشته است. مردم بیش از هر زمان دیگر، تحت درمان قرار دارند. شمار کودکانی که از راه انتقال مادر به کودک مبتلا شده اند از سال ۲۰۱۰ به نصف کاهش یافته است و دسترسی به داروهای اچ.آی.وی برای پیشگیری از انتقال آن از مادر به کودک هم اکنون در اختیار بیش از ۷۵ درصد افراد نیازمند است.

 

دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان کرد، هر ساله مردم کمتری به دلایل مرتبط با ایدز جان خود را از دست می دهند و افرادی که با اچ.آی.وی زندگی می کنند، طول عمر بیشتری دارند و با سرمایه گذاری های درست، جهان می تواند با سرعت بیشتری به سوی دستیابی به هدف درمان ۳۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ حرکت کند.

 

بان کی مون افزود: در حالی که پیشرفت به روشنی حاصل شده، دستاوردها همچنان متزلزل هستند. زنان جوان به ویژه در کشورهایی با شیوع بالای اچ.آی.وی، به ویژه در جنوب صحرای آفریقا، بسیار آسیب پذیر هستند. جمعیت های کلیدی همچنان به گونه ای نامتناسب تحت تاثیر اچ.آی.وی قرار دارند. موارد جدید ابتلا بین افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند، همچنین مردان همجنسگرا رو به افزایش است.

 

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: همه گیری ایدز در اروپای شرقی و آسیای مرکزی با دامن زدن به انگ، تبعیض و قوانین تنبیهی افزون تر می شود. افرادی که در سطح جهان از لحاظ اقتصادی محروم تر هستند، دسترسی به خدمات و مراقبت ندارند. جرم انگاری و تبعیض هر روز ابتلای موارد بیشتری را موجب می شود. زنان و دختران به ویژه همچنان آسیب بیشتری می بینند.

 

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه این پیام خود افزود: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار با عهد با نادیده انگاشته نشدن هیچ کس تصویب شد. این دستور کار در هیچ زمینه ای به اهمیت مقابله با ایدز نیست. حمایت از جوانان، افراد آسیب پذیر و به حاشیه رانده شده، مسیر همه گیری را تغییر خواهد داد.

 

بان کی مون تاکید کرد: چارچوب راهبردی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در راستای آرمان های توسعه پایدار بر چگونگی پیوند میان تلاش علیه اچ.آی.وی با پیشرفت در زمینه آموزش، صلح، برابری جنسیتی و حقوق بشر استوار است.

 

وی ادامه داد: مفتخرم که می بینم چگونه سازمان ملل متحد و برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز به رهبری «میشل سیدیبه» به یافتن رویکردهای جدید و بهتر برای پایان بخشیدن به این همه گیری متعهد شده اند.

 

دبیرکل سازمان ملل افزود: طی نخستین دهه این همه گیری، گروه های متاثر عدم اقدام، بی تفاوتی و ضعف در پاسخ به ایدز را نمی پذیرفتند. شجاعت آنان موجب پیشرفت در تضمین سلامت زنان و کودکان، کاهش هزینه های داروهای نجات بخش و بها دادن به آنانی شد که صدایشان به گوش نمی رسید.

 

وی ادامه داد: همگی باید به همان روحیه تسلیم ناپذیری بپیوندیم. در روز جهانی ایدز، به خاطر تلاش های خستگی ناپذیر رهبران، جامعه مدنی، همکاران سازمان ملل متحد و بخش خصوصی برای پیشبرد این دستاورد درود می فرستم.

 

بان کی مون در پایان پیام خود اعلام کرد: در حالی که برای پایان دوره دبیرکلی خود آماده می شوم، همه را به این امر فرا می خوانم که اجازه دهید دوباره با هم برای تحقق چشم انداز جهانی بدون ایدز متعهد شویم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------