نماينده سازمان ملل در تهران: از ۶۸ هزار نفر، فقط ۸ هزار مبتلا به ايدز تحت درمان‌ هستند



  اخبار  پزشکی,خبرهای   پزشکی, نماينده سازمان ملل

گري لوئيس، هماهنگ‌کننده سازمان‌ملل در تهران در نشست روز جهاني ايدز که در محل خبرگزاري خبرآنلاين برگزار شد، به اهداف ۹۰ – ۹۰ – ۹۰ سازمان ملل براي کنترل ايدز اشاره کرد و گفت: براساس اين هدف، ۹۰ درصد افراد مبتلا به ويروس، بايد وضعيت خودشان را بدانند؛ در ادامه ۹۰ درصد از ۹۰ درصد اين افراد بايد داروهاي ضدويروسي را دريافت کنند و ۹۰ درصد از ۹۰ درصد از ۹۰ درصدي از افرادي که اين دارو‌ها را دريافت کردند بايد در وضعيتي قرار بگيرند که ديگر انتقال ايدز نداشته باشند.

 او در ادامه، وضعيت پيشگيري از ايدز در ايران را خوشبينانه توصيف کرد و گفت: اما اين وضعيت خوشبينانه بايد با تلاش‌هايي همراه باشد زيرا در حال‌حاضر در ايران حدود ۷۳ هزار نفر با ويروس ايدز زندگي مي‌کنند؛ همچنين از زماني که سيستم ثبت ايدز در ايران کار خود را آغاز کرد، حدود ۳۲ هزار نفر شناسايي شدند و آمار تجميعي ايدز نشان مي‌دهد،

 

هنوز راه انتقال از طريق سرنگ، بيشترين راه انتقال ايدز در ايران است و ۸۵ درصد از اين مبتلايان را مردان تشکيل مي‌دهند. او در ادامه، اهداف ۹۰ – ۹۰ – ۹۰ سازمان‌ملل براي کنترل ايدز را درباره ايران محاسبه کرد و گفت: در خاورميانه، ايران برنامه خوبي براي کنترل ايدز داشته است اما اين تلاش‌ها بايد ادامه داشته باشند؛ براساس آمار رسمي در ايران حدود ۷۳ هزار نفر مبتلا به ايدز هستند و اگر ۹۰ درصد اين ۷۳ هزار نفر را محاسبه کنيم، مي‌شود ۶۸ هزار نفر؛ يعني ۶۸ هزار نفر بايد از وضعيت خودشان آگاه باشند، دارو دريافت کنند و با دريافت دارو، مانع انتقال ويروس شوند. گري لوئيس در ادامه افزود: اما آمار کساني که در حال دريافت خدمات درماني هستند، چقدر است؟ حدود هشت هزار نفر. يعني هشت هزار نفر از ۶۸ هزار نفري که مي‌توانند از اهداف ۹۰ درصدي باشند. 

 

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران در ادامه تأکيد کرد: اين هشت هزار نفر که در معرض آموزش قرار گرفته‌اند، نسبت به سال گذشته پيشرفت داشته‌اند زيرا سال گذشته که من دراين‌باره صحبت مي‌کردم، ‌تعداد اين افراد حدود ۶ هزار نفر بوده است. 

 

او افزود: وزارت بهداشت در ايران، اين پروژه ۹۰ – ۹۰ – ۹۰ را اجرا کرده است اما اين برنامه بلندمدت است و براي رسيدن به اين هدف، نيازمند به يک تلاش جهاني هستيم. او گفت: شايد آرمان‌هاي توسعه پايدار را که سپتامبر ۲۰۱۵ به تصويب رسانديم شنيده باشيد؛ ۱۷ آرمان هستند که تمام نياز توسعه‌اي بشر را توضيح مي‌دهند؛ يکي از آنها به سلامت مي‌پردازد. در دل آن هدف، يکي از بندها به اين مي‌پردازد که جهانيان چه کنند تا به ايدز پايان دهند. در واقع، بند ۳-۳ به اين نکته اشاره مي‌کند که قصد داريم تا سال ۲۰۳۰، همه‌گيري ايدز را پايان دهيم. 

 

نماينده مقيم سازمان‌ملل گفت: نمي‌خواهيم صبر کنيم تا ۱۵ سال آينده، اتفاقاتي خود‌به‌خود بيفتد، پس يک‌سري اهداف را برنامه‌ريزي کرديم؛ سه ۹۰. اين روشي است که ايدز را در نسل خودمان پايان مي‌دهيم. اين را مي‌توانيد، به‌عنوان درمان به‌جاي پيشگيري قرار دهيد. در واقع، اين وضعيتي است که در سطح جهاني تصويب شده است. او گفت: بسيار به آينده خوشبين هستم که مي‌توانيم همه‌گيري و بيماري را از بين ببريم. دوستاني داشتيم که به‌دليل اين بيماري فوت کرده‌اند اما امروز داروها و ديدگاهي براي از بين‌بردن بيماري داريم. لوئيس گفت: در سطح دنيا، سوئد در جايي قرار دارد که ادعا مي‌کند به ۹۰ – ۹۰ – ۹۰ رسيده است و انتقال ويروس را توانسته متوقف کند؛ اگر اين اتفاق افتاده باشد، در يک کشور به هدف رسيده‌ايم. 

 

اخبار  پزشکی  -  وقایع  اتفاقیه  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------