مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت: 50 % ایرانیان کلسیم کافی مصرف نمی کنند



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی , وزارت بهداشت

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 50 درصد مردم ایران به میزان کافی کلسیم دریافت نمی کنند و میزان مصرف شیر و لبنیات در بین ایرانیان کمتر از حد نیاز است.

 زهرا عبداللهی در گفت و گو با ایرنا، افزود: مطالعات وزارت بهداشت نشان می دهد که بیش از 50 درصد مردم کمبود دریافت کلسیم مورد نیاز دارند و البته این تحقیق به معنای کمبود میزان کلسیم در خون و بدن ایرانیان نیست بلکه فقط نشان دهنده مصرف ناکافی کلسیم و لبنیات به عنوان مهمترین منبع دریافت این ماده ضروری است.

 

وی گفت: شیر و لبنیات مهمترین منبع تامین کلسیم بدن انسان است. بسیاری از منابع غذایی مانند پروتئین، کالری و حتی آهن منابع جایگزین دارند اما در مورد کلسیم، به جز لبنیات جایگزین مهم دیگری وجود ندارد، بنابراین افرادی که مصرف شیر و لبنیات پایین دارند، اغلب این ماده ضروری را نمی توانند از منابع غذایی دیگر تامین کنند.

 

عبداللهی اضافه کرد: متوسط سرانه مصرف شیر و لبنیات در دنیا حدود 155 لیتر در سال است، در حالی متوسط مصرف لبنیات در بین ایرانیان حدود 90 لیتر در سال و نزدیک به نصف میانگین مصرف جهانی است.

 

وی ادامه داد: واقعیت این است که ذائقه ایرانیان به سمتی رفته است که میزان مصرف نوشابه به خصوص نوشابه های گازدار مضر بسیار بیشتر از شیر و لبنیات شده است و این یک زنگ خطر جدی است که سلامت ایرانیان را تهدید می کند.

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: کمبود کلسیم مهمترین عامل بروز بیماری های استخوانی از جمله پوکی استخوان است که به خصوص در سنین بالای میانسالی در بین ایرانیان شیوع بالایی دارد.

 

آمارهای سازمان بهداشت جهانی می گوید: 40 درصد زنان و حداقل 10 درصد مردان در خطر پوکی استخوان قرار دارند. مطالعات در ایران نیز نشان می دهد که حدود 47 درصد زنان بالای 50 سال در ایران دچار کمبود تراکم استخوان هستند، این کمبود در بین مردان ایرانی کمتر است.

 

یکی از روشهای کاهش شیوع تراکم استخوان، حمایت دولت از توزیع شیر و لبنیات ارزان بین مردم و پرداخت یارانه برای شیر و لبنیات به جای برخی مواد غذایی مضر مثل روغن و شکر است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------