لامپی که توده‌های سرطانی را از بین می‌برد



  اخبارعلمی,خبرهای  علمی, توده‌های سرطانی

دانشمندان لامپی طراحی کرده‌اند که با نور حاصل از فتودینامیک تومورهای سرطانی را درمان می‌کند. در این روش از گروه جدیدی مولکول در درمان فتودینامیک استفاده شده که نور لامپ به طور مستقیم در عمق بافت نفوذ کرده و توده‌های سرطانی را از بین می برد.

 به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، سرپرست این تحقیق دکتر گنگ هان استاد بیوشیمی و فارماکولوژی دانشکده پزشکی Umass اظهار کرد: در این تحقیق قدم اصلی پیشرفت درمان فتودینامیک با گروه جدیدی از نانوذرات آلی زیست تخریب پذیر  NIR با هدف‌گیری و درمان موثر در بافت‌ توده‌های سرطانی است.

 

درمان فتودینامیک به فتوتراپی نیز مشهور است که با استفاده از داروهای مخصوص عوامل فتوسنتز با نور سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. دارو در گردش خون با تزریق وریدی و یا از طریق پوست وارد شده و توسط سلول‌های سرطانی جذب می‌شود. سپس با استفاده از نور درمان کامل می‌شود، به‌طوری‌که نور دارو را هدف‌گیری و واکنش با اکسیژن تغییر شیمیایی ایجاد کرده و سلول‌های سرطانی حذف می‌شوند.

 

در تحقیق جدید نیز مراحل مشابه بوده، اما کارایی آن بالاتر و هزینه آن نیز مناسب است.

 

دکتر هان تشریح کرد: مولکول‌های Car-BDP نانوذرات آلی ایجاد کرده که محلول در آب هستند و توده‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند. در این روش از لامپ با نور ناهمدوس در عوض استفاده از نور همدوس با قدرت نور لیزری استفاده شده است. این مولکول‌ها در بدن منتشر شده، در بافت‌های سرطانی نفوذ کرده و توده‌های سرطانی را از بین می‌برند و سپس با یک چرخش طولانی از بدن خارج می‌شوند.

 

این روش در درمان سرطان‌های کولون، ریه، سینه و پروستات موثر است. این کشف در  آینده درمان بالینی سرطان در منزل را در کشورهای در حال جنگ و یا در حال توسعه بهبود بخشیده و مدیریت خواهد کرد.   

 

نتایج این تحقیق در نشریه امریکایی Chemical Society منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------