اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تسلط بر دو زبان از بروز زوال عقل پیشگیری می کند



  اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی ,زوال عقل

به گفته محققان دانستن دو یا چند زبان، در مقایسه با کسانی که چنین دانشی ندارند، موجب حفظ بیشتر قدرت مغز با افزایش سن می شود.

 به گزارش مهر، گروهی از محققان بیان کرده اند که دانستن دو زبان در طی سال ها، باعث می شود مغز کارهایی را که نیاز به تمرکز بر روی بخشی از اطلاعات دارد، بدون این که به وسیله سایر اطلاعات سردرگم شود، انجام دهد.

 

دکتر آنا اینس آنسالدو از دانشگاه مونترال می گوید: «این امر موجب می شود مغز کارآمدتر شود. کسانی که دو زبان می دانند، پس از سال ها مدیریت عمل روزانه بین دو زبان، در انتخاب اطلاعات مناسب و نادیده گرفتن اطلاعاتی که می تواند آن ها را از کار اصلی منحرف کند، ماهر می شوند.»

 

برای رسیدن به این نتیجه، تیم آنسالدو از دو گروه از سالمندان (یک گروه تنها یک زبان و گروه دیگر دو زبان می دانستند) خواستند که کاری را انجام دهند که با تمرکز بر اطلاعات بصری درگیر بود در حالی که باید اطلاعات مکانی را نادیده می گرفتند.

 

محققان شبکه های بین نواحی مختلف مغز را در حالی که آن ها مشغول انجام کار بودند، مقایسه کردند و دریافتند کسانی که تنها یک زبان می دانستند، یک مدار بزرگتر با اتصالات متعدد را به کار می گرفتند، در حالی که افرادی که دو زبان می دانستند، یک مدار کوچکتر را که برای اطلاعات مورد نیاز مناسب تر بود به خدمت می گرفتند.

 

به طور خلاصه، افراد دو زبانه اتصال بالاتری بین مناطق پردازش بصری واقع در پشت مغز را نشان دادند. این داده ها نشان می دهد که مغز افراد دوزبانه کارآمدتر است، چرا که آن ها مناطق کمتر ولی تخصصی تر مغز را به کار می گیرند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------