درمان جراحت بدون باقی ماندن جای زخم



  اخبارپزشکی  ,خبرهای   پزشکی ,درمان جراحت

محققان دو دانشگاه مطرح در آمریکا در پی یافتن راههایی برای درمان جراحات هستند به طوریکه جای زخم آنها پس از درمان باقی نماند.

 به گزارش ایسنا به نقل از یو.هرالد، یکی از ناراحتی‌هایی که برای بیماران پس از درمان جراحات مختلف به وجود می‌آید اسکارهای(جای زخم) بدشکلی است که باید برای مدت زیادی آنها را تحمل کنند.

 

یافته‌های پروژه تحقیقاتی دانشگاه‌های آمریکا این نوید را می‌دهند که تا چندی بعد جای زخم تبدیل به یک خاطره خواهد شد.

 

یکی از سلول‌هایی که در محل جای زخم به تعداد زیاد وجود دارد میوفیبروبلاست‌ها هستند که در محل آنها هیچگونه چربی یا فولیکول مو وجود ندارد و اکنون محققان دریافته‌اند که می‌توانند این سلول‌ها را به نوع دیگری از سلول‌ها تبدیل کنند.

 

در قدم اول محققان تلاش کردند در محل زخم مجددا فولیکول‌های مو را ایجاد کنند و پس از آغاز رشد مو در محل زخم متوجه شدند که این فولیکول‌ها یک نوع خاصی از پروتئین به نام پروتئین شکل‌دهی استخوانی(BMP) را تولید می‌کنند که سلول‌های میوفیروبلاست‌ را به تغییر حالت وادار می‌کنند و آنها را به سلول چربی تبدیل می‌کنند. این تغییر حالت باعث می‌شود که پوست حالت طبیعی به خود بگیرد و اثری از جای زخم باقی نماند.

 

تست حیوانی این آزمایش‌ها بر روی موش‌ها با موفقیت‌ انجام شده است و یک جای زخم با مقیاس وسیع به حالت طبیعی بازگردانده شده است.

 

دکتر جورج کوتسارلیس مسئول این پروژه گفت: در واقع ما یک پوست کاملا جدید به جای اسکار قبلی ایجاد می‌کنیم.

 

وی افزود: این پروژه پنجره‌های بزرگی را در برابر دنیای زخم‌درمانی باز کرده است و در صورت تکرار تست‌های موفقیت‌آمیز می‌تواند به عنوان یک روش درمانی فوق العاده موثر مانند تزریق بوتاکس تجویز شود.  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------