شناسایی ۶ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان/ H5N1 ویروسی خطرناک بین انسان و طیور



  اخبارپزشکی  ,خبرهای  پزشکی , آنفلوآنزای

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از شناسای 6 کانون ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان اصفهان خبرداد .

 به گزارش  ایرنا، شهرام موحدی کانون های شناسایی شده این بیماری ویروسی را در شهر های اصفهان، نجف‌آباد، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان و بوئین و میاندشت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی استان اصفهان با دقت و وسواس خاصی این بیماری را کنترل و با آن مقابله می کند، افزود: مراحل پاکسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این مراکز و کانون ها با جدیت انجام شده است.

 

موحدی افزود: درحال حاضر میزان دقیق خسارات و تلفات وارده ناشی از ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان برآورد نشده است و در حال دریافت آخرین آمار از شهرستانها و جمع بندی تعداد تلفات و خسارات این ویروس هستیم.

 

موحدی با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای انسان به ویروس مذکور در هیچ جای دنیا گزارش نشده است،تاکید کرد: ویروس‌های آنفلوآنزا مختلف است و در این زمینه مراقبت‌ها باید بدقت انجام شود.

 

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است، افزود: برخی از ویروس‌ها مختص انسان، برخی در حیوانات و تعدادی هم مشترک بین انسان و حیوان هستند.

 

موحدی با بیان اینکه مبارزه با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان همانند یک جنگ است و همه باید برای مقابله با این ویروس دست به دست هم دهند، افزود: اکثر واحدهای مرغداری صنعتی بیمه است و مشکلی در زمینه پرداخت خسارت به آنها وجود ندارد.

 

وی افزود: ویروس فوق حاد پرندگان به نام H5N1 به عنوان معضل جهانی مطرح شده و 55 کشور دنیا از جمله کشورهای آلمان، فرانسه و هلند، کره جنوبی و ژاپن درگیر این بیماری هستند.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به استان اصفهان احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدکنندگان باید همکاری لازم را با بازرسان را دستور کار قرار دهند و از هرگونه جابه جایی طیور و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه پرندگان آزاد پرواز و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری در سطح استان و کشور هستند، نیاز است برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری، از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات غیر طبیعی در طیور خانگی این تلفات را به این اداره کل گزارش کنند و یا تلفات را به صورت بهداشتی دفن کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین و تخم مرغ مورد نیاز خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان مصرف کنند.

 

به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان'H5N1' ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

 

اولین بار گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی در باره همه‌گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

 

از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.

 

آنفلوانزای پرندگان به رغم اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

 

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) منعقد شده ‌است.

 

چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، در یک مزرعه پرورش طیور در مکلنبورگ آلمان بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و بلافاصله ستاد بحران تشکیل و بطور همزمان، این بیماری در چند کشور دیگر نیز مشاهده شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------